۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
آخرین تلاش اسرائیل علیه برجام

اولیانوف از احتمال احیای برجام در اول سپتامبر (دهم شهریور) خبر داد.

فردای اقتصاد: با زمانبر شدن اعلام دیدگاه آمریکا به پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا، اسرائیل نارضایتی خود را نسبت به احیای برجام بار دیگر اعلام کرد. این آخرین تلاش‌های اسرائیل برای سنگ‌اندازی در مسیر احیای برجام به شمار می‌رود. این نارضایتی البته با واکنش آمریکا نیز همراه شد. ند پرایس،  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا دیروز در واکنش گزارش نشریه اکسیوس که خبر از دیدگاه اسرائیل مبنی بر عبور از خط قرمز آمریکا در متن پیشنهادی احیای برجام داشت، گفت: «ایالات متحده و اسرائیل بر سر برنامه هسته‌ای ایران اختلاف تاکتیکی دارند، اما ما متحد هستیم.»

او همچنین اعلام کرد که بررسی اظهارات ایران درخصوص پیشنهاد اتحادیه اروپا ادامه دارد و آمریکا بازخوردهای خود را مستقیم و به‌طور خصوصی با اتحادیه اروپا درمیان گذاشته‌ است.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آمریکایی «اکسیوس» روز پنجشنبه نوشته بود که اسرائیل معتقد است که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام از برخی از خطوط قرمز آمریکا عبور کرده است و باید میز مذاکره را ترک کرد، در غیر این صورت هر اقدام دیگری «نشانه ضعف دولت آمریکا محسوب خواهد شد.»

ند پرایس در پاسخ به پرسشی در این زمینه گفت: «شکی وجود ندارد که آمریکا و اسرائیل از منظر تاکتیکی بر سر برجام اختلاف دارند، اما تردیدی هم وجود ندارد وقتی موضوع اهداف استراتژیک مطرح می‌شوند، ما در خصوص عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هم راستا هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما معتقدیم دیپلماسی حول محور برجام برای بازگشت متقابل به این توافق بهترین ابزار برای دستیابی به چنین هدفی است.»

ند پرایس با این حال تاکید کرده است که آمریکا و اسرائیل در خصوص اولویت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اتفاق نظر دارند.

او در ادامه تاکید کرد بازگشت متقابل ایران و آمریکا به برجام چنین هدفی را محقق می‌کند.

ایران دوشنبه شب پاسخ خود را به متن نهایی پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام ارائه کرده است و ند پرایس هم می‌گوید، آمریکا دیدگاه‌های خود در خصوص پاسخ ایران را به‌طور مستقیم با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان می‌گذارد.

نامه برجامی لاپید به بایدن

در همین رابطه آی ۲۴ نیوز نوشته بود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد که پیش‌نویس توافق نهایی اتحادیه اروپا با اصول آمریکایی‌ها مطابقت ندارد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر رژیم صهیونسیتی روز پنج‌شنبه در  نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: پیش‌نویس توافقنامه‌ اتحادیه اروپا به ایران - که گفته شده پیشنهاد نهایی است - با خطوط قرمز دولت بایدن هم‌خوانی ندارد.

روسیه: احتمال احیای توافق هسته‌ای در اول سپتامبر

با این همه هنوز اظهارنظرها درباره احیای برجام در گوشه و کنار شنیده می‌شود. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از احتمال احیای توافق هسته‌ای در یکم سپتامبر (پنجشنبه دهم شهریور) خبر داد.

او همچنین در آخرین اظهارنظرهای خود گفته: موارد زیادی برای احیای توافق هسته‌ای حاصل شده است، اما هنوز مسائل پیچیده‌ای برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد. با این حال امیدواریم در اول سپتامبر توافق هسته‌ای را احیا کنیم.»

به گفته اولیانوف، سه متن برای احیای توافق هسته‌ای وجود دارد و اتحادیه اروپا در تلاش است بین دیدگاه‌ها پل ارتباطی ایجاد کند. ما این تصور را داریم که واشنگتن می‌خواهد سایر مسائل باقیمانده غیرمرتبط با توافق هسته‌ای را هم حل و فصل کند، اما هیچ‌کس نتوانسته است ثابت کند که ایران موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد. همچنین درباره اورانیوم و غنی‌سازی ایران از آژانس استعلام‌هایی وجود دارد، اما موضوع فوری نیست.

شورای امنیت ملی آمریکا، دادن تضمین به ایران را رد کرد

در واکنش به اخباری که در رابطه با عبور آمریکا از خطوط قرمز خود در برابر ایران شنیده می‌شود، شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن هیچ تضمینی به جمهوری اسلامی در زمینه توقف تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معافیت تحریمی شرکت‌های غربی فعال در ایران با هدف احیای برجام نداده است.

حساب کاربری شورای امنیت ملی آمریکا در توییتر روز جمعه، ۲۸ مرداد، پس از انتشار گزارش‌های غیررسمی در این زمینه از طرف جمهوری‌خواهان نوشت: «ما هرگز چنین شرایطی را نمی‌پذیریم. در عین حال توافقی را هم که کارآمد بود ترک نمی‌کردیم تا الان شاهد سرعت گرفتن برنامه اتمی ایران باشیم.»

این توییت پس از آن منتشر می‌شود که جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه، در توییتر نوشت: «رژیم ایران به دنبال تضمین برجام از سوی دولت بایدن است که به تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایان خواهد داد، از شرکت‌های غربی فعال در ایران محافظت می‌کند و به ایران اجازه می‌دهد تا در صورت خروج دولت آینده از توافق، کار تسلیحات هسته‌ای را تسریع بخشد.»

این سناتور جمهوری‌خواه در ادامه خواسته‌های ایران را «باج‌خواهی» نامیده و هشدار داد در صورت ارائه چنین تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی، این اتفاق «به‌عنوان یک شکست بزرگ سیاست خارجی بایدن در تاریخ ثبت می‌شود.»

به گفته او، احیای توافق برجام با ارائه چنین تضمین‌هایی به جمهوری اسلامی، «امنیت شرکای ما و آمریکایی‌ها را در منطقه تهدید خواهد کرد.»

جیم ریش همچنین یادآوری کرده که دولت بایدن باید بداند به رژیمی تضمین می‌دهد که متهم به «طراحی ترور مقامات سابق آمریکایی»، ایجاد محدودیت برای ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ارائه پهپادهای مسلح به روسیه برای حمله به اوکراین، حمایت از حملات گروه‌های فلسطینی به اسرائیل و حمله به سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی است.

به باور وی، تنها نتیجه لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی از سوی دولت بایدن، «افزایش تروریسم دولتی ایران» است.

این موضع‌گیری‌ها پس از آن مطرح می‌شود که برخی از رسانه‌ها به نقل از مقام‌های جمهوری اسلامی گزارش کردند که یکی از خواسته‌های ایران در متن پیشنهادی احیای برجام، دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از این پیمان است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار