۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
ثمره خروج از اقتصاد دستوری در صنعت خودرو

شرکت ایران‌خودرو روز جمعه با ارسال گزارش ۹ ماهه خود روی سامانه کدال خبر از کسب سود ۱۱۴ میلیارد تومانی داد.

▪️بورس تهران دی‌ماه را با رشد ۱۲.۹ درصدی شاخص کل به پایان رساند و این نماگر در یک قدمی بازگشت به ابرکانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن بورس نیز دی‌ماه را با رشد ۱۸.۵ درصدی به پایان رساند.

▪️سکه ماه گذشته توانست با فاصله نسبت به رقبا، رشد قیمت ۲۸ درصدی را تجربه کرده و برنده بازارها در دی ۱۴۰۱ باشد. قیمت دلار نیز در دهمین ماه سال ۹.۱ درصد دیگر افزایش یافت و در آخرین معاملات این ماه به ۴۳۲۰۰ تومان رسید. شاخص خودروی بورسان نیز رشد ۹.۱ درصدی را در دی‌ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

▪️بورس تهران در روز چهارشنبه اندکی با فشار عرضه مواجه شد و در غالب نمادها در محدوده متعادل و مثبت پیگیری شد. البته نمادهای کوچکتر بازار شرایط بهتری داشتند و شاهد رشد بیشتر شاخص هم‌وزن نسبت به شاخص کل بودیم.

▪️شرکت ایران‌خودرو روز جمعه با ارسال گزارش ۹ ماهه خود روی سامانه کدال خبر از کسب سود ۱۱۴ میلیارد تومانی (۴ ریال به ازای هر سهم) داد. این در حالی است که «خودرو» در مدت مشابه سال گذشته زیان ۸۸۹۰ میلیارد تومانی (۲۹.۵ تومان به ازای هر سهم) را گزارش کرده بود.

▪️بر اساس مصوبه جلسه مشترک دولت و مجلس، از بهمن ماه، شکر دو نرخی می‌شود و قیمت آن برای اصناف و مصرف‌کنندگان عمده از نرخ شکر مصرفی مردم جدا خواهد شد.

▪️نتایج قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده چهار محصول ایران خودرو امروز شنبه اعلام خواهد شد. بیش از ۱۱ میلیون نفر برای خرید چهار محصول ایران خودرو و برای سه گروه متقاضی عادی، طرح مادران و خودروهای فرسوده ثبت‌نام کرده‌اند.

▪️سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از رشد بیش از ۳۰ دلاری قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: تولید نفت ایران نیز در این سال هفت درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است.

▪️بر اساس مصوبه سیصد و پنجاه و چهارمین جلسه هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، از روز شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ حداقل ارزش مبنا در نمادهای معاملاتی بازار پایه، تغییر خواهد کرد و همچنین حداکثر حجم مبنا با رعایت حداکثر ارزش مبنا معادل یک درصد سرمایه پایه شرکت لحاظ خواهد شد. حداقل میزان سفارش در بازار پایه ۵ میلیون تومان شد.

▪️عضو هیات رئیسه مجلس: پیش از این در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱، قانون برنامه ششم تا پایان سال جاری تمدید شده بود ولی امروز با تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه، قانون برنامه ششم توسعه تا پایان شهریور سال ۱۴۰۲ تمدید شد.

▪️مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس: حداقل سرمایه ۸ میلیارد تومانی برای تاسیس شرکت مشاور سرمایه‌گذاری حذف شد.

▪️بانک مرکزی: انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۳ درصد صرفا تا پایان ساعت کاری روز چهارشنبه مورخ ۲۸ دی ۱۴۰۱ مجاز بوده و امکان بازفروش این اوراق از محل اوراق بازخرید شده توسط بانکها به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

▪️مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران: بر اساس برنامه‌ای که از قبل بانک مرکزی اعلام کرده بود، در این هفته شاهد عرضه گواهی سپرده سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا بودیم.

▪️ارزش سهام عدالت تحت تاثیر روند صعودی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر افزایشی شده است و ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی به بیش از ۱۱ میلیون تومان رسیده است.

▪️مشاور رییس کل بانک مرکزی: بر اساس برنامه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلا در هفته‌ آینده نیز انجام خواهد شد.

▪️رئیس سازمان بورس: دلیل رقابت قیمتی بالا بر سر خودرو در بورس کالا، قیمت پایه‌ای است که خودمان هم آن را قبول نداریم.

▪️ایران خودرو: دناپلاس‌های عرضه شده در بورس کالا تا پایان اسفند تحویل داده می‌شود.

▪️سخنگوی دولت: دولت بخشی از بازار خودرو را به بورس کالا برده است و برآیند عرضه خودرو در بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار صورت گرفته است.

▪️احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا در مجلس خبر داد.

▪️روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال مدعی شد که ایالات متحده آمریکا در تلاش برای بستن مسیر تبادل دلار بین ایران و عراق است. روزنامه فیگارو نیز چند روز پیش از عزم ایالات متحده برای ادعای قطع جریان تامین مالی سپاه پاسداران با استفاده از شبکه پولی و مالی عراق خبر داد.

▪️چارلی ویمرز نماینده سوئدی پارلمان اروپا پنجشنبه شب در توییتی از رای منفی پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات برجامی خبر داد.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار