۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
هشدار کارشناسان درباره ریسک‌های ۲۰۲۳

کارشناسان مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در آخرین گزارش سالانه خود، لیستی از مهم‌ترین ریسک‌های حوزه‌های مختلف در سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده‌اند.

فردای اقتصاد: خطرات و ریسک‌هایی که جهان با آن مواجه خواهد شد، دائما در حال تغییر است. رویدادهایی مانند تهاجم سال گذشته به اوکراین می‌تواند شوک‌های بزرگی را به سیستم جهانی وارد کند و تصورات را از بزرگ‌ترین خطراتی که بشریت با آن مواجه است را به‌طور اساسی تغییر دهد. نمودار این گزارش خلاصه‌ای از یافته‌های گزارش ریسک جهانی است که توسط مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در قالب یک نشریه سالانه تهیه می‌شود. این نمودار یک نمای کلی از مهم‌ترین خطرات جهانی است که توسط کارشناسان حوزه‌های مختلف ارائه شده است و احتمالا با آن‌ها مواجه خواهیم شد. این ریسک‌ها در پنج دسته کلی اقتصادی (آبی)، محیط زیست (سبز)، ژئوپلیتیک (نارنجی)، اجتماعی (قرمز) و فناوری (بنفش) دسته‌بندی می‌شوند. در بخش افقی این نمودار، درجه اهمیت موارد ذکر شده لحاظ می‌شود که هرچه به سمت راست حرکت کنیم درجه اهمیت افزایش می‌یابد و هرچه به سمت چپ حرکت کنیم، کاهش پیدا می‌کند. در بخش عمودی اما تعداد دفعات تکرار موضوع مورد نظر توسط کارشناسان است به این معنی که هرچه به سمت بالا و راست نمودار حرکت کنیم، ریسک ذکر شده توسط کارشناسان بیشتری مورد بحث قرار گرفته است.

در بخش پایین و میانی نمودار، خطراتی وجود دارد که می‌تواند تأثیرات جدی داشته باشد - مانند حملاتی که شامل تسلیحات هسته‌ای یا بیولوژیکی- اما توسط کارشناسان کمتری تکرار شده است. در یک چهارم بالای سمت راست نمودار، خطراتی وجود دارد که تعداد زیادی از کارشناسان به آن اشاره کردند و باعث فشار بر مردم می‌شود. جای تعجب نیست که ریسک‌های اصلی مربوط به مسائلی هستند که بر طیف گسترده‌ای از افراد تأثیر می‌گذارند، مانند افزایش هزینه زندگی و تورم. هنگامی که مواد اولیه مانند غذا و انرژی گران‌تر می‌شوند، این امر می‌تواند به ناآرامی و بی‌ثباتی سیاسی دامن بزند - به ویژه در کشورهایی که قبلاً نارضایتی‌ها افزایش داشته است. WEF اشاره می‌کند که افزایش قیمت سوخت به تنهایی منجر به اعتراضات در ۹۲ کشور شد.

یکی از ریسک‌هایی که ارزش تماشا کردن دارد، ریسک ژئوپولیتیک موجود در نمودار است که شامل تحریم‌ها، جنگ‌های تجاری، غربالگری سرمایه‌گذاری و سایر اقداماتی است که قصد تضعیف کشورهای طرف مقابل را دارد. تلاش برای کاهش این خطر منجر به برخی از موضوعات کلیدی می‌شود که برای سال آینده شاهد آن خواهیم بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار