۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
پیش ‌بینی بورس فردا ۲ بهمن ۱۴۰۱

بورس امروز در شروع بهمن ماه روندی نزولی به خود گرفت و به میانه کانال ۱.۶ میلیون واحدی بازگشت.

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز اگرچه با امید به شکست کانال ۱.۷ میلیون واحدی کار خود را آغاز کرد اما از همان ابتدا با فشار عرضه‌ها مواجه شد و به میانه کانال ۱.۶ میلیون واحدی بازگشت. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت با کاهش ۱.۸۷ درصدی مواجه شد و شاخص هم‌وزن نیز که در ابتدا نزدیک به ۰.۳ درصد رشد کرده بود، در نهایت ۰.۸۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد تا شروع سرخ‌رنگی برای بورس بهمن ماه رقم بخورد. ارزش معاملات نیز طی بازار امروز به عدد ۱۰۶۱۰ میلیارد تومان رسید و شاهد خروج ۸۵۱ میلیارد تومانی سرمایه از سمت کدهای حقیقی بودیم.

پس از برگشت تقاضا به سهام در روز چهارشنبه هفته گذشته، انتظار می‌رفت که بورس امروز با شرایط خوبی همراه باشد و پس از نزدیک به ۳ سال، کانال ۱.۷ میلیون واحدی بار دیگر لمس شود. بازار برای این مهم نیز دلایل نسبت خوبی داشت اما به نظر می‌رسد که موج‌های منفی قدرت بیشتری داشتند و اجازه تداوم روند صعودی را به بازار ندادند تا شروع دومین ماه فصل زمستان با رنگ قرمز کار خود را آغاز کنند. در ادامه با بررسی عوامل مختلف به پیش‌بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بازتاب ریسکهای سیتماتیک در تالار شیشه‌ای

نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رای مثبت دادند. در این رای‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رای موافق، ۹ نماینده رای مخالف و ۳۱ نماینده رای ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد. همین موضوع کافی بود تا شاهد واکنش منفی سهامداران در دادوستدهای روز شنبه و افزایش فروشندگان باشیم. همین نوع نگاه و واکنش در بازار ارز به رشد قیمت دلار منجر شد.

گزارش‌های ۹ ماهه چگونه بودند؟

پس از پایان فصل پاییز و فرصت یک ماهه‌ای که شرکت‌ها برای انتظار گزارش‌های میان دوره خود داشتند، تحلیل‌های متفاوتی از وضعیت بنیادی و عملکرد شرکت‌ها به گوش می‌رسد اما در نهایت به نظر می‌رسد که کلیت صورت‌های مالی منتشر شده، در حد انتظار نبوده‌اند اگرچه برخی صنایع و شرکت‌ها نیز وضعیت مناسبی را سپری کرده‌اند. طبق گفته تحلیلگران، میانگین سود شرکت‌ها در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۹ ماهه ۱۴۰۰)، تنها ۳۸ درصد افزایش یافته است و این درحالی است که نرخ تورم در همین مدت حوالی ۴۵ درصد بود که این موضوع نشان می‌دهد که تجمیع عملکرد شرکت‌ها طی یک سال گذشته در حد قابل قبولی نبوده است.

نزول بورس در روز جهش دلار

یکی از مهم‌ترین اتفاقات روز جاری، جهش دوباره نرخ دلار در بازار آزاد است. دلار فردوسی از اواسط روز چهارشنبه و در واکنش به مصوبه پارلمان اروپا، روند صعودی جدیدی را آغاز کرد و از زیر ۴۱ هزار تومان افزایش یافت و هم‌اکنون به میانه کانال ۴۴ هزار تومانی رسیده است تا بار دیگر تلاطم جدیدی را در بازارها ایجاد کند. این افزایش نرخ درحالی رخ داده است که طی یک ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن فرزین به عنوان ریاست جدید بانک مرکزی، بارها از بازگشت ثبات به بازار ارز شنیده‌ایم اما به نظر می‌رسد که مباحث کلان سیاسی از قدرت بسیار بیشتری برخوردار است.

این موضوع از دو منظر برای بورس قابل بحث است. از سمتی افزایش قیمت دلار همچون دوره‌های قبلی به شدت گرفتن انتظارات تورمی خواهد انجامید که موجی از تقاضا را در بازارهای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. شروع روند صعودی اخیر بورس از ابتدای آبان ماه نیز ناشی از افزایش شدید قیمت دلار در بازار آزاد بود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در صورت تداوم روند صعودی در بازار ارز، بورس تهران نیز با قدرت بیشتری به رشدهای خود ادامه دهد. منظر دوم اما به نرخ دلار نیما و فاصله آن با دلار فردوسی باز می‌گردد. پس از شروع روند صعودی دلار بازار آزاد از اواسط پاییز، فاصله این دو نرخ روز به روز بیشتر شد و به بالای ۴۰ درصد نیز رسید و اکنون که نرخ دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان ثابت مانده است، ‌افزایش قیمت دلار فردوسی به این مشکل بیش از پیش دامن می‌زند. بنابراین می‌توان انتظار داشت که رشدهای مقطعی دلار به دلیل چالش‌هایی که از منظر دلار نیما برای شرکت‌های صادراتی کشور ایجاد می‌کند، مانع از صعود بورس شود.

توقف بورس از منظر تکنیکالی

همانطور که در تصویر تکنیکالی شاخص کل بورس پیداست، ‌ این شاخص بسیار نزدیک به سقف کانال صعودی خود نوسان می‌کرد و در گزارش‌های گذشته نیز به این موضوع اشاره شده بود. بنابراین یکی از دلایل ریزش بازار امروز را می‌توان به مقاومت تکنیکالی نسبت داد که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. با این حال اما نماگر اصلی بازار در سطوح پایین خود، حمایت‌های مهمی نیز دارد و بعید است شدت ریزش‌ها زیاد باشد.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه

با تمام این تفاسیر، پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا به روند کاهشی خود ادامه دهد اما روند قیمت دلار بازار آزاد در ادامه روز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر روند قیمت دلار با قدرت بالایی افزایش یابد، می‌توان انتظار داشت که تقاضا به مرور به چرخه معاملات سهام نیز بازگردد.

پیش ‌بینی بورس فردا ۲ بهمن ۱۴۰۱
تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار