۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷
ایران در ارمنستان ساخت و ساز می‌کند؟

ارمنستان پروژه‌های خود در حوزه جاده، ساخت سد، توسعه شهری را به مدیران و نمایندگان شرکت‌های برتر حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران ارائه کرد.

در جریان همایشی که با مشارکت سفارت جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و وزارت مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌ها و وزارت دارایی ارمنستان برگزار شد، طرف ارمنستانی پروژه‌های خود در حوزه جاده، ساخت سد، توسعه شهری و زیرساخت‌های انرژی را به مدیران و نمایندگان شرکت‌های برتر حوزه خدمات فنی و مهندسی ایران ارائه کرد.

ایسنا: به نقل از سفارت کشورمان در ایروان بنا به اعلام طرف ارمنستانی، با توجه به شرایط بین‌المللی اخیر، بهبود زیرساخت‌های جاده‌ای ارمنستان از مهم‌ترین موضوعات موردتوجه دولت ارمنستان است و بخش مهمی از پروژه‌های مذکور باید در استان سیونیک که با ایران همجوار است اجرا شود.

دولت ارمنستان در این حوزه سه راهبرد اصلی بهبود کیفیت جاده‌ها، تغییر در فرآیند تأمین مالی اجرای پروژه‌ها و جذب توان مهندسی خارجی برای اجرای سریع‌تر پروژه‌ها را در نظر گرفته است.

طول جاده‌های ارمنستان درحال‌حاضر بیش از ۷۵۰۰ کیلومتر است و دولت علاوه بر ساخت جاده‌های اصلی جدید از جمله تکمیل پروژه جاده شمال به جنوب ارمنستان، در نظر دارد هر سال حداقل ۵۰۰ کیلومتر از جاده‌های موجود را بهسازی و ترمیم کند.

در جریان همایش سیسیان، وزارت مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان اطلاعات لازم درباره مهم‌ترین پروژه‌های جاده‌سازی در ارمنستان، وضعیت هر پروژه و ایده‌های مطرح برای تأمین مالی هر پروژه را به مدیران شرکت‌های ایرانی ارائه کرد.

سدسازی دومین حوزه مهمی بود که طرف ارمنستانی، پروژه‌های خود را به شرکت‌های ایرانی ارائه کرد. بر اساس اعلام مقامات، ارمنستان در یک برنامه پنج‌ساله، ساخت ۱۵ سد کوچک و متوسط را برنامه‌ریزی کرده است. مطالعات زیست محیطی، امکان‌سنجی فنی، طراحی، تأمین مالی و برگزاری مناقصه برای اجرای این ۱۵ پروژه در نهادهای مسئول در ارمنستان در حال پی‌گیری است و در همایش سیسیان، وضعیت هر پروژه و فرصت‌های حضور شرکت‌های ایرانی به آنان ارائه شد.

دیگر حوزه‌ای که مقامات ارمنستان، پروژه‌های آن را به شرکت‌های ایرانی معرفی کردند، برنامه دولت ارمنستان در زمینه توسعه شهری بود. درحال‌حاضر حدود ۲۳۵ برنامه طراحی و ساخت مراکز وابسته به دولت به ویژه مجتمع‌های آموزشی، ساختمان مراکز فرهنگی و تأسیسات ورزشی در دستور کار دولت ارمنستان است.

در این همایش، همچنین نماینده وزارت دارایی ارمنستان درباره فرآیندهای قانونی حضور شرکت‌های ایرانی در ارمنستان در دو قالب تأسیس یک شرکت مستقل جدید و یا فعالیت به عنوان شعبه یک شرکت ایرانی در ارمنستان کارگاهی آموزشی برگزار کرد.

پیش از برگزاری این همایش، گنل سانوسیان وزیر مدیریت منطقه‌ای و زیرساخت‌های ارمنستان به همراه عباس ظهوری سفیر کشورمان در ارمنستان از دو پروژه مهم زیربنایی در استان سیونیک بازدید کردند.

یکی از این پروژه‌ها، طرح ساخت جاده تاتو به لتسن است که پس از اختلال ایجاد شده در مسیر حمل‌ونقلی بین ایران و ارمنستان در تابستان ۱۴۰۰، در دستور کار دولت ارمنستان قرار گرفت. با تکمیل این پروژه در سه ماهه اول امسال میلادی، بخش مهمی از مشکلات رانندگان ایرانی در قسمت صعب‌العبور جاده کنونی از میان برداشته خواهد شد.

پروژه مهم دیگری که مقامات ایرانی و ارمنستانی از آن بازدید کردند، خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ایران است. قرار است شرکت ایرانی صانیر این پروژه را در امسال میلادی تکمیل نماید. با تکمیل این خط، ظرفیت انتقال برق ارمنستان به ایران از ۳۵۰ مگاوات فعلی به ۱۲۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد و زمینه برای گسترش برنامه تبادل گاز و برق ایران و ارمنستان فراهم خواهد شد. طبق ارزیابی مقامات ارمنستان، تاکنون حدود ۷۶ درصد از کار پروژه انجام شده و طرف ایرانی در تلاش است پروژه را در سال ۲۰۲۳ به پایان برساند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها