۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱
افسار جمهوری خواهان در دست ترامپ

اکونومیست سرمقاله این هفته را به خطر بازگشت ترامپ به عرصه قدرت اختصاص داده و می‌گوید جمهوری‌خواهان دنباله رو ترامپ هستند

فردای اقتصاد: «سوالاتی وجود دارد که بر سر آینده آمریکا و غرب سایه افکنده است. آیا مردی که سعی کرد نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ را ابطال کند، قدرتمندترین اتحاد نظامی جهان(ناتو) را تهدید به انحلال کرد و با ولادیمیر پوتین هم بازی شد، تصمیم خواهد گرفت که بار دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شود؟ اگر چنین است، آیا می‌توان او را متوقف کرد؟»

این جملات شروع سرمقاله این هفته اکونومیست است؛ طرح جلد این هفته این نشریه دونالد ترامپ را درحالی که افسار فیل جمهوری‌خواهان(نماد این حزب) را در دست گرفته، نشان می‌دهد. اکونومیست در این مقاله تلاش دارد به دو سوال که در ابتدای متن مطرح کرده پاسخ ‌دهد و می‌نویسد: «شاید به نظر برسد پرسیدن چنین سوالاتی حالا زود باشد. اما باید دانست که اولین انتخابات مقدماتی ۲۰۲۴ از نظر زمانی نزدیکتر ۹۴ هفته‌ای است که از آخرین انتخابات سراسری (انتخابات ۲۰۲۰) می‌گذرد و علیرغم سوابق ضعیف ترامپ در مقام ریاست جمهوری و رفتار غیرحرفه‌ایش پس از عدم کسب رای، قدرت دونالد ترامپ در حزب جمهورخواه افزایش یافته است.»

جمهوری‌خواهان در مشت ترامپ

افزایش نفوذ ترامپ بین جمهوری‌خواهان را شکست بزرگ این هفته لیز چنی در انتخابات مقدماتی (کنگره) در ایالت وایومینگ نشان داد. این شکست از دو منظر اهمیت بسیار دارد اول اینکه کنگره از یک محافظه‌کار شجاع و اصولگرا محروم ماند. اما از آن مهمتر اینکه شکست چنی مطابق یک الگو تکرار شد. «هرچند همه نامزدهای مورد تایید ترامپ در انتخابات مقدماتی پیروز نشده‌اند اما اکثر آنها این کار را کرده‌اند.»

اما یک نشانه‌ بزرگتر از میزان نفوذ ترامپ این است که حتی بسیاری از نامزدهای بازنده هم به دنبال کسب تأیید او بوده‌اند. در واقع رقابت‌ها بر سر جنبه‌های مختلف محافظه کاری نبوده است، بلکه بر سر این بوده که کدام نامزد بیشترین نزدیکی را به شعار MAGA (Make America Great Again: آمریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم؛ شعار انتخاباتی دونالد ترامپ) دارد. همچنین از ۱۰ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل اقدامات او در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رای دادند، ۸ نفر یا کناره‌گیری کرده‌اند یا در انتخابات اولیه رای نیاورده‌اند.

در عین حال، نامزدهای این حزب برای پست‌های کلیدی برخی ایالت‌ها برای مدیریت انتخابات افرادی هستند که از ادعای خطرناک ترامپ مبنی بر دزدیده شدن آرا در سال ۲۰۲۰ حمایت می‌کنند.

همچنین در نظرسنجی‌های اولیه از طرفداران حزب جمهوری‌خواه پرسیده شد که چه کسی را به عنوان مبارز اصلی در انتخابات سال ۲۰۲۴ می‌خواهند، در پاسخ حدود ۵۰ درصد نام ترامپ را بردند. در سیستمی که یک نامزد می‌تواند اکثر رقبا را با ۳۰ درصد حمایت قوی در ایالات اولیه حذف کند، این یک موقعیت شروع بسیار خوب است.

چند ماه پیش، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه که از ترامپ خسته شده بودند، به نظر می‌رسید ممکن است به فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس یا هرکس دیگری که MAGA (آمریکا را دوباره بزرگ می‌کنیم) را بدون دردسر ارائه می‌دهد، روی بیاورند. اما امروز احتمال بیشتری وجود دارد که فردی مثل دیسانتیس به این نتیجه برسد که بهترین موقعیت او در کاخ سفید در کنار حمایت از نامزدی ترامپ به دست می‌آید.

خیلی چیزها ممکن است از هم‌اکنون تا انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان تغییر کند، اما اگر ترامپ تصمیم بگیرد که می‌خواهد نامزد شود و چیزی مانع از انجام این کار نشود، به نظر می‌رسد که او نامزد جمهوری‌خواهان خواهد بود. بنابراین حالا سوال این است چه چیزی ترامپ را متوقف می‌کند؟

چطور ترامپ متوقف می‌شود؟

یکی از موانع مهم پیش روی ترامپ قانون است. اخیرا یکی از تحقیقات قانونی که روی ترامپ انجام شده فاش شد؛ آن هم بعد از حمله اف‌بی‌آی در اوایل این ماه به ویلای او در مارآلاگو. هنوز مسائل بسیاری از این اتفاق ناشناخته باقی مانده است. وزارت دادگستری به دنبال اسناد محرمانه‌ای است که ترامپ از کاخ سفید با خود برده است. هنگامی که تحقیقات دادستان کل، مریک گارلند کامل شود او باید تصمیم بگیرد که اسناد امن هستند و کار او پایان می‌یابد. اینکه آیا این ماجرا برای ترامپ پیگرد قانونی در پی خواهد داشت یا نه به میزان حساسیت اسناد بستگی دارد.

بسیاری از جمهوری خواهان، از جمله دیسانتیس، فرماندار فلوریدا به حمایت از ترامپ پرداخته‌اند. برخی حتی خواستار استیضاح گارلند و همچنین کاهش بودجه اف‌بی‌آی شده‌اند. این نشان دهنده یک استاندارد دوگانه بین جمهوری خواهان است چراکه آنها می‌خواستند هیلاری کلینتون را به دلیل استفاده از یک سرور ایمیل خصوصی محاکمه کنند. با این حال، دموکرات‌ها هم باید به خاطر داشته باشند که این سابقه شانس محاکمه ترامپ را کاهش خواهد چراکه در سال ۲۰۱۶، وزارت دادگستری از اینکه هیلاری کلینتون را مورد پیگرد قانونی قرار دهد خودداری کرد.

سه تحقیق قضایی دیگر در مورد ترامپ در دست است. یکی اینکه آیا ترامپ در اظهارنامه‌های مالیاتی خود دروغ گفته است یا خیر، دوم اینکه آیا او قانون را در ۶ ژانویه زیر پا گذاشته است یا خیر و در نهایت آیا او در یک توطئه برای لغو انتخابات در شهرستان فولتون، جورجیا، در نوامبر ۲۰۲۰ دست داشته است یا خیر. نتیجه در خصوص این سه تحقیق نیز نامشخص است. مانند هر کس دیگری، ترامپ نیز سزاوار بی‌گناهی است و مخالفان او باید مراقب تکرار اشتباهات قدیمی باشند. در هر نوبت آنها امیدوار بودند که چیزی، هر چیزی (تحقیقات مولر، اولین استیضاح، دومین استیضاح) ترامپ را از صحنه سیاست خارج کند؛ با این حال او هنوز اینجا است.

در واقع، این مشکلات حقوقی انگیزه ترامپ را برای کاندیداتوری افزایش می‌دهد. چراکه خارج از سیاست، او فقط یک شهروند عادی است که با برخی پیگردهای قانونی مواجه است. اما زمانی که او یک رئیس جمهور بالقوه می‌شود، او فردی است که دفعه قبل ۷۴ میلیون رای به دست آورده. از این رو دادستان کل، گارلند و دیگرانی که تحقیقات را انجام می‌دهند، با یک انتخاب سخت مواجه می‌شوند: یا یک نامزد ریاست‌جمهوری را محاکمه کنند یا اینکه از حاکمیت قانون حمایت نکنند.

در دوره‌ای دیگر، نفوذ شرکت‌های آمریکایی ممکن بود به کنار زدن ترامپ کمک کند. با این حال، با تبدیل شدن حزب جمهوری‌خواه به جنبش سفیدپوستان طبقه کارگر، نفوذ سیاسی شرکت‌های بزرگ در حال کاهش است. بسیاری از جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند حزب برای مدت طولانی منافع s&p ۵۰۰ را بر کارگران آمریکایی ترجیح داده است. از این رو جای تعجب نیست که شرکت‌های بزرگ اکنون چشم انداز پیروزی جمهوری‌خواهان در ماه نوامبر (انتخابات میان دورای کنگره) را با نگرانی دنبال می‌کنند.

انتخابات؛ آخرین سنگر

این مقاله با یک پرسش به پایان می‌رسد، اگر نه حزب جمهوری‌خواه و نه قانون جلوی ترامپ را نگیرد، چه چیزی می‌تواند؟ اکونومیست در پاسخ می‌نویسد: «بهتر است به حس خوب مردم آمریکا تکیه کنیم. به راحتی می‌توان فراموش کرد که ترامپ در انتخابات گذشته شکست خورد. او در چهار سال ریاست جمهوری خود، هر دو مجلس کنگره (سنا و نمایندگان) و همچنین قدرت در کاخ سفید را از دست داد. بسیاری از رای دهندگان می‌دانند که او خطرناک و غیردموکراتیک است و اکثر آنها نمی‌خواهند او به قدرت بازگردد. دلیل اینکه ترامپ به شدت علیه امنیت صندوق رای موضع می‌گیرد این است که می‌داند در صندوق رای می‌تواند شکست بخورد.»
​​​​​​

افسار جمهوری خواهان در دست ترامپ

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار