۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۴
ماجرای عجیب ساخت ویلا با وام گردشگری

استاندار قزوین گفت: میزان انحراف در پرداخت تسهیلات گردشگری روستایی بیشتر است و برخی افراد وام‌ برای ساخت اقامتگاه بومگردی می‌گیرند، اما با این وام ویلاسازی می‌کنند.

محمدمهدی اعلایی امروز در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان قزوین که در سالن جلسات شهیدسلیمانی استانداری قزوین برگزار شد، اظهارکرد: میزان انحراف در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی حوزه گردشگری روستایی بیشتر است و برخی افراد وام‌ برای ساخت اقامتگاه بومگردی می‌گیرند، اما با این وام ویلاسازی می‌کنند.

وی با انتقاد از پرداخت تسهیلات خرد اشتغال روستایی اضافه کرد: به‌جای اینکه وام‌های کوچک در این حوزه بدهیم، باید تسهیلات بزرگ بدهیم تا کارهای بزرگ شکل بگیرد. باید شیوه پرداخت تسهیلات طوری باشد تا به‌جای اینکه زمینه ایجاد تورم شود، ثروت ایجاد کند و آن موقع می‌توانیم در حوزه اشتغال‌زایی روستایی موفق شویم.

نباید در پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی پول‌پاشی شود

اعلایی با تأکید بر اینکه «در حوزه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی نباید بی‌جهت پول‌پاشی کنیم» گفت: توزیع تسهیلات روستایی با مقادیر کوچک اثر تورمی دارد و منجر به ثروت‌آفرینی هم نمی‌شود، بنابراین تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی باید یکپارچه‌سازی شود و اگر بتوانیم این کار کنیم، شرایط اقتصادی و اجتماعی ما در روستاها با تولید ثروت به‌سمت اصلاح پیش می‌رود.

وی با اشاره به سود پایین تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی ادامه داد: در زمان حاضر در تورم ۵۰درصدی تسهیلات با سود ۶درصدی می‌دهیم و اگر عدد این تسهیلات را بزرگ کنیم، بهترین اهرم برای ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران برای یکپارچه‌سازی طرح‌های تولیدی در روستاها است، در این زمینه شرکت‌های کشت و صنعت به‌دلیل فعالیت یکپارچه باید در اولویت قرار بگیرند.

اعلایی یادآور شد: فلسفه حضور ما در این کارگروه این نیست که بخواهیم فرآیندهای متداول را پیگیری کنیم، بلکه برای ایجاد تحول در حوزه اشتغال باید به‌سمت ابتکار در استفاده از تسهیلات و منابع مالی موجود برویم.

تسهیلات جهاد کشاورزی به زنبورداران بزرگ سوق یابد

رئیس کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همچنین در بخش دیگری از این جلسه با اشاره به مشکل عدم پرداخت تسهیلات به برخی از زنبورداران گفت: در این زمینه اداره‌کل کار و سازمان جهاد کشاورزی باید در نشست مشترکی این مشکل را حل کنند و اداره‌کل کار موظف است که اگر دستگاه متولی پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی را تأیید کرد، حتماً این تسهیلات را پرداخت کند.

اعلایی خاطرنشان کرد: البته سازمان جهاد کشاورزی هم باید دقت کند که به یک زنبوردار فقط به‌خاطر ۱۰ تا کندو وام ندهد و تسهیلات به‌سمت زنبورداران بزرگ سوق پیدا کند.

انتقاد از عملکرد اداره‌کل کار در رد درخواست تسهیلات برای زنبورداران

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین هم در این جلسه با انتقاد از عملکرد اداره‌کل کار و تعاون در رد درخواست تسهیلات زنبورداران گفت: متأسفانه از ابتدای امسال تاکنون اداره‌کل کار به‌عنوان دبیر کمیته پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی جلوی پرداخت وام به زنبورداران را گرفته است و از اداره‌کل کار انتظار داریم که علت آن را توضیح دهد.

محمدحسین عطائی اضافه کرد: از دید ما طرح‌های زنبورداری جزو طرح‌های مهم حوزه اشتغال‌زایی روستایی محسوب می‌شوند و باید دلیل رد شدن درخواست تسهیلات زنبورداران شفاف بیان شود.

وی ادامه داد: آن زمانی که میزان تخصیص اعتبارات مربوط به تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را اعلام کردند، دستگاه‌های دیگر نتوانستند در این حوزه پرونده برای پرداخت تسهیلات ایجاد کنند، ولی ما کارگروه در سطح استان و شهرستان ایجاد کردیم و به همین خاطر بسیاری از زنبورداران ما مدت‌هاست که منتظر پرداخت تسهیلات هستند.

پرداخت وام اشتغال روستایی به طرح‌های دام و کشاورزی ممنوع شد

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل کار و تعاون استان قزوین هم علت پرداخت نشدن تسهیلات به طرح‌های زنبورداری را بخشنامه وزارت کار دانست و گفت: در این زمینه نامه‌ای از وزارت کار دریافت کردیم که در آن پرداخت وام اشتغال روستایی به طرح‌های دام و کشاورزی ممنوع اعلام شده است.

محمدمهدی رحیمی نیارکی افزود: در ضمن در این بخشنامه پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی به ۲۵ رسته شغلی هم ممنوع شده که این ممنوعیت‌ها به‌تازگی اضافه شده است و بنابراین برای حل این مشکل باید با وزارت‌خانه و دستگاه‌های تصمیم‌گیر در سطح ملی رایزنی شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل ممنوعیت پرداخت وام به طرح‌های کشاورزی، دام و زنبورداری این است که این طرح‌ها از تسهیلات تبصره ۱۸ هم برخوردار می‌شوند و به همین خاطر باید این حوزه مورد بازنگری قرار گیرد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها