۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
تجمع چندکیلومتری کامیون‌های ایرانی در مرز آذربایجان

با وجود گذشت چند هفته از صف طولانی کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی در گمرک آستارا همچنان این مشکل برطرف نشده و اقدامات مشخصی نیز در این راستا صورت نگرفته است.

مدتی است که صف طولانی در مرز آستارا برای عبور کامیون‌های صادراتی وجود دارد که سبب معطلی بین یک تا دو هفته‌ای کامیون‌ها شده است.

طی دو سه روز گذشته به نظر می‌رسید که کمی شرایط این مرز بهبود پیدا کرده است اما طی روز جاری شرایط دوباره به حالت هفته گذشته بازگشته است. یکی از راهکارهایی که این خصوص ارائه شده، ایجاد یک سامانه یکپارچه نوبت دهی است تا بتوان با توجه به ظرفیت پایانه گمرک، ورود کامیون‌ها را مدیریت کرد.

در حال حضر صف کامیون‌ها سبب شده است که هزینه‌های مربوط به کرایه افزایش یابد که این مسئله سبب ضرر تاجران می‌شود. براساس گفته‌ها قرار بود که رئیس گمرک به آسترا برود اما همچنان این اتفاق رخ نداده است.

براساس گزارشی که در صدا و سیما بازتاب داشت، هم‌اکنون صف بیش از دو کیلومتری در مرز تشکیل شده است. این موارد همه به این دلیل است که نوبت‌دهی ساماندهی شده‌ای وجود ندارد. درحال‌حاضر وزارت راه کار نوبت‌دهی را انجام می‌دهد اما براساس قانون وظیفه (ماده ۳ قانون امور گمرکی بند ه) ایجاد سامانه‌های نوین برای رفع موانع به عهده گمرک است.

باید یک مدیریت یکپارچه به وجود بیاید تا یک ارگان بر روی نوبت‌دهی‌ها نظارت داشته باشد تا براساس خروجی‌های مرز رانندگان گمرک مراجعه کنند. درحال‌حاضر خروجی مرز آذربایجان ما ۲۰۰ تا ۲۵۰ کامیون است. در زمان حاضر اما تنها حدود ۱۰۰۰ کامیون در شهر منتظر هستند تا از مرز خارج شوند.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند به کاهش بار ترافیکی این مسیر کمک کند، تقویت اسکله بندر آستارا است. درحال‌حاضر اشکالاتی نظیر برنامه نا منظم رفت و آمد کشتی‌ها به این اسکله سبب شده تا اقبال لازم براس استفاده از این مسیر وجود نداشته باشد که در صورت رفع موانع، مسیر دریایی می‌تواند از بخشی از ترافیک موجود در مسیر زمینی بندر آستارا بکاهد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 14
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    سلام بدبخت و بیچاره تر از قشر راننده، توی ایران وجود ندارد یادتونه یه مسولی گفته بود: راننده شغل تفریحی هست
  • ناشناس IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    اولویت اول اقتصاد ایران ترانزیت است. دولت سخنرانی محور باید بدون حرف و عهده مشکل راحل کند

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها