۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۳
فرمان بودجه ۱۴۰۲ در دست کیست؟

دکتر محمد قاسمی / رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران

فردای اقتصاد: کلیات بودجه ۱۴۰۲ امروز درحالی در مجلس شورای اسلامی رأی آورد که به گفته کارشناسان، مشکلات ساختاری آن همچنان پابرجاست. سلیمی، یکی از اعضای هیات رئیسه مجلس گفته بود که لایحه بودجه سال آینده، ۴۰۰هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت، اما مسعود کاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در سخنان امروز خود در مجلس منکر کسری بودجه شد.

محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران و رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در یادداشتی شفاهی برای «فردای اقتصاد» در این باره می‌گوید: «در رابطه با بودجه ۱۴۰۲ همانند بودجه‌های قبلی، این دولت و در ادامه مجلس، پشت سر بودجه حرکت خواهند کرد. به تعبیری بودجه ابزار سیاست‌گذاری خود را از دست داده است. در عمل، مجموعه حقوق و دستمزد کارکنان دولت، بازپرداخت بدهی‌های قبلی، حجم انبوه طرح‌های عمرانی، وجود شرکت‌ها و سازمان‌ها با کارآیی پایین و ... سبب شده تا این قطار به حرکت خود ادامه دهد و دولت و مجلس پشت سر آن بدوند.»

به گفته او: «حجم واقعی هزینه‌های دولت با توجه به نرخ‌ تورم، چندان به لحاظ حقیقی افزوده نمی‌شود و مانند سنوات گذشته، موتور رشد دولت از ناحیه بودجه خاموش یا بسیار کم‌رمق خواهد بود.»

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران در این یادداشت شفاهی به هزینه‌های دولت، تأثیر قیمت ارز، نفت و میزان صادرات آن بر بودجه و همچنین مالیات‌ها پرداخت. قاسمی همچنین به وضعیت توزیع درآمد و یارانه‌ها نیز نیم‌نگاهی داشت و تأکید کرد که با افزایش تورم و کاهش نرخ رشد اقتصادی، به نظر نمی‌رسد که وضعیت توزیع درآمد نسبت به سال ۱۴۰۱ بهبود پیدا کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار