۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
 چرا بورس در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ از رقبا جاماند؟

سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس دوشنبه به بررسی دلیل اختلاف بازدهی بازارها در ۱۰ماهه ۱۴۰۱ پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با سیاوش وکیلی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی دلیل اختلاف بازدهی بازارها در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ پرداختیم. نگاهی به کارنامه بازدهی بازارهای مختلف در ۱۰ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که بازارهای سفته‌بازی که پیشران اصلی آن‌ها تورم است، توانسته‌اند عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به بورس تهران به عنوان یک بازار مولد به ثبت برسانند. بازار سهام علاوه بر پیشران تورمی، از محرک رشد اقتصادی نیز بهره می‌برد که این عملکرد ضعیف‌تر نکات مهمی را در دل خود دارد. وکیلی در رابطه با این موضوع عنوان کرد که اصلی‌ترین دلیل این جاماندگی به عدم اطمینان از شرایط و چشم‌انداز اقتصادی کشور بازمی‌گردد که اصلی‌ترین مقصر آن نیز دولت است زیرا با سیاست‌های نامشخص و عدم ارائه مسیر مشخص به صنایع و شرکت‌ها، موجب افزایش فضای عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاران شده است.

وی در این رابطه ادامه داد که با وجود این مسائل، نگاهی بلند مدت به وضعیت بازارها نشان می‌دهد که بورس تهران مسیر خود را پیدا خواهد کرد و می‌تواند به بازدهی‌های بهتر دست یابد. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بودجه ۱۴۰۲ چگونه به این نااطمینانی‌ها دامن می‌زند گفت لایحه ارائه شده از سمت دولت در همان نگاه اول از یک کسری بودجه بزرگ خبر می‌دهد که نشان از نبود یک برنامه مدون و درست توسط دولت دارد که شرایط اقتصادی را در ادامه برای کشور سخت‌تر خواهد کرد.

وکیلی افزود کسری بودجه منجر به افزایش دوباره تورم خواهد شد که محرکی برای بازارهاست اما همین عامل از سمتی دیگر باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران دست به عصا حرکت کنند و با اطمینان کامل دست به خرید نزنند؛ کمااینکه در بورس تهران به دلیل بندهای مختلفی که در بودجه وجود دارد، شرایط سخت‌تری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه همچنین به بررسی صحبت‌های محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، پرداخت و اعتقاد داشت که صحبت‌های ایشان از منظر نحوه عرضه ارز در سامانه نیما توسط برخی پتروشیمی‌ها به افزایش ابهامات دامن زد اما بخشی از صحبت‌های ایشان در رابطه با بهبود مراودات برای بازگشت ارزهای بلوکه و همچنین معافیت برخی صادرکنندگان برای عرضه ارزهای خود در سامانه نیما نیز نکات مثبتی بود که می‌توان به آن اشاره کرد.

وکیلی در انتها در پاسخ به این سوال که طی یک سال گذشته روند قیمتی کالاها بهتر از سهام بوده است و اینکه بهتر است کالا بخریم یا سهام شرکتی که آن کالا را تولید می‌کند، عنوان کرد که خرید کالا شرایط خاص خود را دارد و هزینه‌های بیشتری در طول زمان به خریداران تحمیل می‌کند اما خرید سهام در بازه بلندمدت همواره نشان داده است که توانایی ثبت بازدهی‌های بسیار بهتری دارد و این سری نیز می‌تواند چنین شرایطی را رقم بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار