۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
آخرین خبر از ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی

کنعانی: سئول همکاری نمی‌کند

  فردای اقتصاد: در حالی‌ که تا چند ماه پیش اعلام می‌شد که بازشدن گره آزادسازی ۷ میلیارد دلار ایران در کره جنوبی معطل انتخاب کشور ثالث و مورد وثوق طرفین در منطقه است و تنها مانع برای انتقال وجوه آزاد شده ایران در کره جنوبی، تعیین حساب و بانک عامل مورد پذیرش طرفین است اما نه تنها کره‌ای‌ها ۷ میلیارد دلار ایران را آزاد نکردند و آن شنبه‌ای که رئیس‌کل بانک مرکزی برای آزادسازی منابع ارزی ایران وعده داده بود هرگز نیامد بلکه اظهارات «یون سوگ یئول» رئیس‌جمهوری کره‌ جنوبی در ۲۶ دی ماه امسال در جمع ۱۵۰ نفر از نیروهای نظامی این کشور در امارات عربی متحده تنش‌زا شد. او ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خطاب کرد و به نظامیان این کشور مستقر در امارات عربی متحده گفت: «امارات کشور برادر ما است. امارات یک کشور خارجی به این نام نیست. اینجا، کشور شما است. امنیت کشور برادر ما امنیت ما است. دشمن امارات و بزرگ‌ترین تهدید علیه این کشور، ایران است و دشمن ما کره شمالی است. ما با امارات در وضعیت مشابهی قرار داریم».

این سخنان رئیس‌جمهوری کره جنوبی واکنش شدید مقامات ایران را در پی‌داشت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری‌اسلامی ایران با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس‌جمهوری آن در مورد روابط ایران و امارات را فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک دانست و اعلام‌کرد که آن اظهارات را پیگیری خواهد کرد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است. در پی این واکنش، وزارت خارجه کره جنوبی هم به دنبال تلطیف فضا و رفع سوء تفاهم برآمد و طرح این اظهارات را در راستای تهییج و تشویق نظامیان کره جنوبی و در تشریح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه اعلام کرد. در همین خصوص خبرگزاری «یونهاپ»، به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره بدون ذکر نام و سمتش اعلام کرد: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد». این اظهارات کره‌ای‌ها درحد حرف باقی ماند. هربار که قرار بود آنها عملا گامی برای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران بردارند منفعلانه رفتار می‌کردند.

 به گزارش «فردای‌اقتصاد» چندین سال است که کره جنوبی در پرداخت بدهی‌اش به ایران در ازای خرید میعانات گازی دست دست می‌کند و تحریم‌های آمریکا رابه عنوان مانع اصلی این کار اعلام می‌کند. درحالی‌که نوزدهم دی‌ماه ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کردکه مذاکرات جدی برای دریافت مطالبات از کره جنوبی ادامه دارد و همچنان منتظر هستیم دولت کره جنوبی به تعهدات قطعی خود در این رابطه عمل کند اما امروز کنعانی در نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی اعلام کرد که کره با ایران همکاری نمی‌کند.

به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی، همکاری کره جنوبی برای آزادسازی دارایی‌های ایران رضایت بخش نبوده است و همکاری دولت کره همکاری شایسته‌ای نبوده است.ناصرکنعانی درباره بدعهدی کره جنوبی در بازپرداخت بدهی خود به ایران توضیح داد: مطالبات مالی جمهوری اسلامی ایران از کشور کره جنوبی حق قانونی ملت ایران است و موضوع این مطالبات و ضرورت پرداخت آن مرتبط با هیچ موضوع دیگری و هیچ پرونده دیگری نیست.

کنعانی افزود: دولت کره متعهد و مسئول است که در چارچوب مناسبات دوجانبه حقوق قانونی ملت ایران را بدون هیچگونه قید و شرطی پرداخت کند؛ مذاکرات با دولت کره جنوبی در این ارتباط در کانال‌های مختلف و در سطوح مختلف انجام شده و همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: متاسفانه همکاری دولت کره در این ارتباط رضایت بخش نبوده است و متاسفانه حتی در موارد غیرتحریمی هم که دولت کره می‌توانست در آن زمینه‌ها اقدام کند و بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران را پرداخت کند اقدام شایسته و لازم را انجام نداده است البته کمک جزئی در پرداخت بخشی از الزامات مالی مربوط به حق عضویت ایران را در سازمان ملل متحد کمک کرده است و از محل همان منابع پرداخت کرده است.

به گفته کنعانی در هر صورت متاسفانه همکاری دولت کره در این زمینه همکاری شایسته‌ای نبوده است و انتظارات جمهوری اسلامی در این زمینه به طور جدی باقی است و انتظار داریم و این انتظار دولت و ملت ایران است که دولت کره جنوبی در این ارتباط به مسئولیت‌های قانونی خودش و تعهدات شناخته شده خودش در این زمینه عمل کند. طبیعی است جمهوری اسلامی ایران متناسب با روند همکاری دولت کره جنوبی در این ارتباط از شیوه‌های متناسب و لازم در روند کار استفاده خواهد کرد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار