۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
تصویری متفاوت از بحران تورم جهانی

پس از یک جهش بی‌سابقه در سال گذشته، هزینه حمل‌ونقل کانتینری در بسیاری از مسیرهای اصلی جهان نزولی شده و به سطوح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

فردای اقتصاد: کمی قبل از شروع سال ۲۰۲۲ میلادی، ازدحام در بنادر ساحل غربی آمریکا خبرساز شده بود و هزینه جهانی حمل‌ و نقل کانتینری (دریایی) به بالاترین حد خود رسید. امروزه اما، هزینه‌های حمل و نقل به کف‌های قیمتی خود بازگشته‌ و در برخی از مسیرهای اصلی حتی به سطوح قبل از همه‌گیری نزدیک شده‌اند. نمودار گزارش، با استفاده از داده‌های سایت Freightos، نشان می‌دهد که هزینه‌ها در این زمینه طی مدت زمان کوتاهی تا چه حد کاهش یافته است. طبق شاخص Freightos Baltic (FBX) که به عنوان یک معیار برای نرخ حمل و نقل کانتینری در سطح جهان شناخته می‌شود، از زمان اوج خود در اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون ۸۰ درصد کاهش یافته است.

چرا هزینه‌های حمل و نقل دریایی مهم است؟

اکثریت قریب به اتفاق تجارت از طریق اقیانوس‌های جهان انجام می‌شود، بنابراین هزینه‌های سرسام‌آور حمل و نقل دریایی می‌تواند اقتصاد جهانی را ویران کند. مطالعه اخیر صندوق بین‌المللی پول، که شامل ۱۴۳ کشور در ۳۰ سال گذشته بود، نشان می‌دهد که هزینه‌های حمل و نقل دریایی به عنوان یک محرک مهم تورم در سراسر جهان عمل می‌کند. در واقع، هنگامی که نرخ حمل و نقل دریایی دو برابر می‌شود، تورم ۰.۷ درصد افزایش می‌یابد. البته کشورهایی که مقدار بیشتری از میزان مصرف خود را وارد می‌کنند و بیشتر از دیگر کشورها در زنجیره تامین جهانی ادغام می‌شوند، با افزایش هزینه‌های حمل و نقل دریایی، احتمال افزایش تورم بالاتری را خواهند داشت.

کاهش هزینه‌های حمل و نقل برای همه خبر خوبی است به جز فرستنده‌ها. در حالی که بسیاری از ما در نهایت می‌توانیم منتظر بهبود کارایی زنجیره تامین و کاهش فشار تورمی باشیم، شرکت‌های کشتیرانی شاهد پایان یک دوره رونق دو ساله هستند. در حال حاضر، شرکت‌های حمل‌ونقل کانتینری سفرها را لغو و کشتی‌های منسوخ را اسقاط می‌کنند تا قیمت‌ها به‌طور کامل کاهش نیابد. در اوایل ژانویه، نرخ حمل و نقل کانتینری نقطه‌ای برای اولین بار در ۴۳ هفته گذشته افزایش یافت و این نشاندهنده این بود که سفر این ترن هوایی که از زمان شروع همه‌گیری آغاز شده بود، ممکن است به پایان برسد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha