۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
دست‌اندازهای تامین ماده حیاتی فولاد

سنگ‌آهن دومین ماده مهم بعد از نفت است و به عنوان نهاده اساسی برای تولید فولاد خام که بزرگترین بازار فلزی جهان را در اختیار دارد به کار می‌رود.

فردای اقتصاد: مصریان باستان از آهن به عنوان یک جسم مقدس و دارای قدرت سری در مراسم‌های مذهبی ‌استفاده می‌کردند و آن را هدیه‌ ای از طرف خدا می‌دانستند. عقیده‌ای که چندان هم بیراه به نظر نمی‌رسد چرا که سنگ‌آهن که احتمالا اولین بار از یک شهاب سنگ آسمانی استخراج شده توانست زندگی انسان را دگرگون کند و همه چیز را به قبل و بعد از خودش تقسیم کرد. حالا بیشتر از سه هزار و پانصد سال بعد، نه تنها از اهمیت سنگ‌آهن برای بشر کم نشده بلکه هر روز به تاثیر این ماده معدنی بر زندگی انسان متمدن اضافه شده است.

تا جایی که سنگ‌آهن دومین ماده مهم بعد از نفت است و به عنوان نهاده اساسی برای تولید فولاد خام که بزرگترین بازار فلزی جهان را در اختیار دارد به کار می‌رود. در واقع می‌توان گفت که این سنگ معدنی پایه و اساس زیرساخت‌های جهانی است.

اهمیت سنگ‌آهن را بگذارید کنار این واقعیت که معدن و معدن‌کاری یکی از مهمترین فعالیت‌های درآمدزای بشر محسوب می‌شود و دولت‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان هر روز بیشتر از قبل به این حوزه توجه می‌کنند. اتفاقی که در ایران هم افتاده و ما مخصوصا در مسیر بلندپروازی‌های فولادی‌مان بیشتر از هر وفت دیگری به سنگ‌آهن نیاز داریم. 

برای پی بردن به اهمیت سنگ‌آهن کافی است بدانیم که برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد سالانه به ۱۶۲ میلیون تن سنگ آهن نیاز داریم اما چالش‌های بهره‌برداری حداکثری سنگ‌آهن در کنار مشکلات مربوط به حمل و نقل و آبرسانی به صنایع فولادی باعث می‌شود که این هدف دورتر از آنچه که باید به نظر برسد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار