۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
حذف اقتصاد دستوری از چه مسیری محقق می‌شود؟

بورس تهران در روز دوشنبه با وجود شروع مثبت در ساعات ابتدایی خود به دلیل نامه جنجالی شورای رقابت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و ادامه قصه پرماجرای خودرو و بورس کالا با فشار عرضه‌ها مواجه شد اما در نهایت نماگرهای اصلی بازار سهام با حمایت‌ نهادهای تصمیم‌گیرنده در این خصوص، کار خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند.

بورس تهران در روز دوشنبه با وجود شروع مثبت در ساعات ابتدایی خود به دلیل نامه جنجالی شورای رقابت در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و ادامه قصه پرماجرای خودرو و بورس کالا با فشار عرضه‌ها مواجه شد اما در نهایت نماگرهای اصلی بازار سهام با حمایت‌ نهادهای تصمیم‌گیرنده در این خصوص، کار خود را در محدوده مثبت به پایان رساندند. شاخص کل با رشد ۱، ۰۲۵ واحدی (معادل ۰.۰۶ درصد) عدد یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، نیز شرایط بهتری داشت و با رشد ۰.۵۳ درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته در کانال ۱۰ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت و در نهایت عدد ۱۰، ۱۴۲ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را داشتند. خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام در روز گذشته ادامه داشت و حدود ۴۵۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد.

در برنامه شمارش معکوس امروز میزبان مرتضی کاظمی، ‌ پژوهشگر اقتصادی بودیم و به موضوع چالشی و پر بحث این روزهای اقتصاد ایران یعنی اقتصاد دستوری پرداخته شد. در این برنامه تجربه کشورهای مختلف در این‌باره و تغییرات روند آن در چند دهه اخیر اقتصاد ایران بررسی شد. در پایان نیز راهکارهایی برای گذر از این مشکل اقتصادی که به عنوان ریشه مشکلات بنیادی در بخش تولید و عدم توسعه اقتصادی کشور از سوی بسیاری از اقتصاددانان معرفی می‌شود، ارائه شد.

در این برنامه آرمان ملکی، عضو تحریریه فردای اقتصاد نیز توضیحاتی را در رابطه با مهم‌ترین تحولات و آمار معاملات روز گذشته بورس تهران ارائه داد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا سزاوار IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
    سلام و عرض ادب,بسیار ممنونم از برنامه فوق العاده مفیدتان و تشکر بسیار وبژه از جناب طحانی و آقای کاظمی,سلامتی شما آرزوی کلیه ایران دوستان است.