۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
تولیدکنندگان ۵۰ درصد قیمت فروش را مالیات می‌دهند

افزایش مالیات سیگار بیش از پنج درصد سالاانه، کاهش تولید و افزایش قاچاق را به دنبال دارد.

به گزارش فردای اقتصاد، محمد رضا تاجدار رییس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان  در  نشست با خبرنگاران در مورد  موضوع مالیات صنعت دخانیات و مشکلات پیشرو، گفت: بر اساس آمار ۹ ماهه سال جاری  در سال جاری ۵۲ میلیارد و ۲۳۵ میلیون نخ تولید شد  که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۵ درصد رشد تولید داشتیم.

وی  با اشاره به کاهش ۱۱ درصدی تولید تنباکوی معسل در ۹ماهه امسال، افزود : تولید این محصول از سه میلیون و ۴۹۴ هزار تن به سه میلیون و ۱۰۱ هزار تن رسیده که ناشی از افزایش پرداخت مالیات در مصوبه بودجه سال گذشته است.

رییس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان  با بیان اینکه ۸۰ درصد مصرف سیگار از بازار قانونی و ۲۰ درصد آن از قاچاق تامین می‌شود، تاکید کرد: این امر حاکی از ان است که حداقل نظارت وجود دارد و می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به قانون افزایش پنج درصدی مالیات سیگار در هر سال، گفت: برای سیگار برند داخلی ۳۰ درصد و با نشان بین‌المللی ۴۵ درصد مالیات پرداخت می‌شود این  در حالی است که ارقام پیشنهادی برای مالیات سیگار در سال ۱۴۰۲ موجب کاهش چشمگیر تولید خواهد شد.

تاجدار خاطرنشان کرد: در بودجه سال گذشته پیشنهاد  شده بود گه افزایش اخذ مالیات از تولیدکنندگان سیگار انجام شود، اما با پیگیری‌های انجام شده، این مورد تصویب نشد و فقط پنج درصد سالانه مالیات برای این بخش اجرایی شد که این امر حاکی از ان است که علاوه بر افزایش  تولید، رشد عایدی حاکمیت نیز را به همراه دارد.

وی با بیان‌ اینکه تصمیم مجلس در افزایش ۵ درصدی مالیات رشد تولید را به همراه آورد، خاطرنشان کرد: میزان مصرف محصولات دخانی سالانه حدود ۱۲ هزار تن است که از این میزان تاکنون  ۳ هزار تن تولید شد  و پیش بینی می شود تا پایان‌سال به بیش از ۵ هزار تن برسد.

رییس انجمن تولید کنندگان، وارد کنندگان و صادرکنندگان  ادامه داد: همچنین بر اساس بودجه پبشنهادی دولت، مالیات هر بسته تنباکو به ۲۰ هزار تومان می‌رسد در حالی که قیمت کنونی آن هفت هزار و ۵۰۰ تومان است و این روند می‌تواند کاهش قابل توجه تولید را به همراه داشته باشد.

به گفته تاجدار،  برآورد مصرف تنباکو در کشور ۱۲ هزار تن است که تا پایان سال تنها ۵ هزار تن تولید خواهد شد بنابراین ۷ هزار تن به صورت قاچاق و تقلبی در کشور مصرف می‌شود

وی تصریح کرد: با تاکید بر اینکه در پیشنهاد افزایش مالیات برای محصولات دخانی در بودجه دولت اصل عدالت  رعایت نشده است  زیرا تاکنون در زمینه این صنعت اقدام موثری صورت نگرفته است و این سوال مطرح می شود که آیا وزارت صمت، وزارت امور خارجه و بهداشت اقدامی انجام داده اند که منجر به کاهش ورود کالای قاچاق شود؟ چنین اقداماتی انجام نشده است و چرا  پیشنهاد افزایش مالیات از سوی  دولت ارائه شده است.

وی با انتقاد از نحوه گزارش دهی سازمان امور مالیاتی، تصریح کرد: عدم گزارش دقیق باعث شده است که ما در رنگ قرمز سازمان بهداشت جهانی قرار بگیریم در ردیف بودجه امسال پرداخت مالیات ۲ هزار ۳۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان شده است این در حالی است که ما ۱۲ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کردیم. و چنانچه ‌ گزارش دقیق ارایه شود ما در لیست سبز سازمان بهداشت جهانی قرار خواهیم گرفت.

 تاجدار با انتقاد از واردات سیگار قاچاق گفت: ۸۵ درصد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و چنانچه  سیگار مارلبورو صهیونیستی است و نباید وارد کشور شود چرا مانع ورود آن‌ نمی‌شوند و در سراسر ایران پخش می‌شود.

وی در مورد تاثیر نوسان نرخ ارز بر افزایش قیمت  تولید محصولات دخانی، افزود: در ۶ ماه گذشته به دلیل محدودیت های بین المللی درهم امارات  در سامانه نیما ۶۵۰۰ تومان عرضه می شد که هم اکنون به ۱۰ هزارو ۵۰۰ تومان افزایش یافته و رشدی بین ۶۲ تا ۶۵درصد را تجربه کرده است که این امر موجب گرانی محصولات دخانی می شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار