۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
انتظار برای کاهش صادرات نفت ایران؟

بعد از خبر رکوردشکنی صادرات نفت ایران و انتقاد از بایدن برای چشم‌پوشی بر تحریم‌های علیه ایران، آمریکا اعلام کرد که فشار بر چین برای توقف خرید نفت از ایران را افزایش خواهد داد

فردای اقتصاد: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی از قصد واشنگتن برای افزایش فشار بر چین جهت جلوگیری از واردات نفت ایران خبر داد. این موضوع‌گیری بعد از انتشار آماری از جهش صادرات نفت ایران و انتقادات از دولت بایدن مبنی بر چشم‌پوشی به افزایش فروش نفت ایران رخ می‌دهد. این موضوعی است که پیش از این فردای اقتصاد در گزارشی با عنوان «دردسر جهش صادرات نفت ایران برای بایدن» احتمال وقوع آن را مطرح کرده بود. البته باید دید در عمل چه رخ خواهد داد. 

به گزارش بلومبرگ، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت‌وگویی با این شبکه گفت که آمریکا با تلاش برای به اجرا درآوردن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران، فشار بر چین را جهت متوقف کردن واردات نفت از ایران افزایش خواهد داد.

مالی با بیان اینکه «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی نفت ایران است» اعلام کرد: مذاکرات برای منصرف کردن پکن از چنین خریدهایی «تشدید خواهد شد». او گفت: آمریکا اقداماتی را که لازم باشد برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و ممانعت از خریداری آن توسط دیگر کشورها انجام خواهد داد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ پس از خروج از برجام، توافقی که با هدف محدود کردن برنامه اتمی تهران انجام شده بود، تحریم‌ها علیه تهران و صادرات نفت این کشور را تشدید کرد. در پاسخ، ایران غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

با این حال از زمان روی کار آمدن بایدن صادرات نفت ایران روند افزایشی را طی کرده و اخیرا محموله‌های نفت خام و فرآورده های پالایش شده ایران به بیشترین سطح ظرف ۴ سال اخیر رسیده است. منابع اطلاعاتی چون ورتسکا با بیان اینکه صادرات نفت ایران به حدود ۱.۴ میلیون بشکه در ماه آخر ۲۰۲۲ رسیده اعلام می‌کنند که بیشتر نفت ایران با تغییر مبدا صادراتی و به اسم نفت مالزی به چین، بزرگترین واردکننده جهان می‌رود.

انتظار برای کاهش صادرات نفت ایران؟
رکوردشکنی صادرات نفت ایران

منتقدین بر این باورند که بایدن به دلیل تورم بالا در آمریکا و نیاز به قیمت‌های پایین نفت و بنزین بر افزایش صادرات نفت ایران چشم‌پوشی کرده و تحریم‌ها را با سهل‌گیری نسبت به دوران ریاست جمهوری ترامپ اعمال می‌کند.

مالی در گفت‌وگو با بلومبرگ این گمانه‌ها را تکذیب کرد که ایالات متحده از حضور نفت ایران در بازارهای جهانی تا زمانی که به حفظ قیمت‌ها کمک کند خوشحال است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد: ما هیچ یک از تحریم‌های‌مان را علیه ایران، به‌ویژه در زمین فروش نفت ایران کاهش نداده‌ایم.

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، قیمت نفت برنت تقریبا به ۱۳۰ دلار در هر بشکه افزایش یافت که باعث افزایش شدید قیمت بنزین در آمریکا شد و از نظر سیاسی به رئیس جمهور جو بایدن آسیب وارد کرد. برنت از آن زمان به ۸۸ دلار کاهش یافته است، اما بسیاری از تحلیلگران، از جمله گروه گلدمن ساکس و مورگان استنلی، پیش‌بینی می‌کنند که در اواخر سال ۲۰۲۳ یعنی در کمتر از یک سال دیگر نفت دوباره به بالای ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد.

مالی درباره افزایش صادرات نفت ایران گفت: «نه، ما با آن خوب نیستیم». «آیا می‌توانیم تحریم‌های خود را به‌طور کامل اجرا کنیم؟ نه. اما ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که آنها اجرا می‌شوند.»

او اظهارات دیگر مقامات آمریکایی را تکرار کرد که مذاکرات با ایران برای احیای توافق هسته‌ای از سال ۲۰۱۵ تا حد زیادی شکست خورده است. مالی گفت که ایالات متحده بر جلوگیری از اعمال خشونت علیه معترضان در داخل و جلوگیری از حمایت ایران از حمله روسیه به اوکراین متمرکز است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است: «تمرکز ما روی کشته شدن شهروندان ایرانی و اقداماتی که ما می‌توانیم برای مقابله با آن انجام دهیم و کمک ایران به روسیه در جنگ اوکراین، معطوف شده است. توافق هسته‌ای در دستور کار ما نبوده است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار