۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۲
مسیر درست احیای صنعت خودرو چیست؟

حسین رحیمی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه به بررسی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان سه‌شنبه میزبان حسین رحیمی، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی روند فعلی بورس، مولفه‌های تاثیرگذار و چشم انداز آتی آن پرداختیم. در این برنامه حواشی اخیر عرضه خودرو در بورس کالا و اثرات آن بر بازار سهام بررسی شد. همچنین نکاتی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ بهره بدون ریسک در بازار بدهی و سپرده‌های بانکی بر چشم‌انداز بازار سهام مطرح شد.
وی در رابطه با جنگ رسانه‌ای اخیر عرضه خودرو در بورس کالا و منتفعان اصلی این موضوع خاطرنشان کرد: با توجه به تجربیات گذشته، محصولاتی که در بورس کالا عرضه می‌شوند، کشف قیمت عادلانه‌ای داشته و عرضه در بورس کالا یک بازی برد – برد برای تولیدکننده و مصرف‌کننده است. همچنین بورس کالا می‌تواند زیان انباشته خودروسازان که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری به آن‌ها تحمیل شده را جبران کند. براساس منطق اقتصادی در وضعیت فعلی دلیل قانع‌کننده‌ای برای مخالفت با این رویکرد وجود ندارد و تنها راه نجات برای صنعت خودرو ادامه همین رویه است. باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به اهمیت صنعت خودرو در تولید کشور به عنوان یک صنعت بنیادی، بهبود وضعیت در این گروه، رشد اقتصادی را برای کشور به همراه خواهد آورد.
رحیمی در ادامه درباره منطق مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا درباره این موضوع که در هیچ جای دنیا فروش خودرو در بورس کالا انجام نمی‌شود، عنوان کرد: زنجیره تامین مواد اولیه خودروسازان به طور کامل در بورس کالا انجام می‌شود؛ این در حالی است که با قیمت‌گذاری دستوری دولت در این صنعت و استفاده از روش لاتاری برای مدیریت تقاضای خودرو، زیان انباشته این صنعت مقادیر قابل توجهی را ثبت کرده است. ادامه قیمت‌گذاری دستوری در صنایع به ویژه خودرو به تولید کشور و رشد اقتصادی ضربه جدی وارد خواهد کرد؛ اما عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان یک راه نجات برای این صنعت، التهابات و قیمت‌ها را در بازار این محصول کنترل کرده است.

تاثیر افزایش نرخ بهره بدون ریسک بر بورس

طبق آخرین آمارها بیش از ۵۸ درصد صندوق‌های درآمد ثابت نرخ سود موثر سالیانه کمتر از ۲۵ درصد را دارا هستند. افزایش نرخ سپرده رسمی به ۲۳ درصد توسط بانک مرکزی به نرخ موثر سالانه بیش از ۲۵ درصد منجر خواهد شد این در حالی است که نرخ‌ها به صورت غیررسمی حتی فراتر از این مقدار خواهد بود. حسین رحیمی در پاسخ به این سوال که این اتفاق چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟ گفت: سیاست‌گذاری دستوری در نرخ بهره نیز وجو دارد و نظام عرضه و تقاضا در بازار پول نادیده گرفته می‌شود. عدم کنترل فضای تورمی کشور موجب حرکت پول‌ها به سمت بازارهای سفته‌بازی و سپرده‌های کوتاه مدت شده است که مشکل نقدینگی را برای بانک‌ها به همراه آورده است و این مسئله نتیجه‌ای جز ایجاد جنگ نرخ‌ها در نظام بانکی ندارد. به موجب همین افزایش نرخ بهره، بازار سرمایه که در سال‌های گذشته همواره افزایش نرخ دلار را کاور می‌کرده است در این دوره اما با وجود سقف‌شکنی دلار به دلیل این استراتژی‌های غلط در سیاست‌های پولی، متناسب با دلار رشد نکرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار