۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
بانک مرکزی در تله یک تجربه ناکام ارزی

دکتر احمد عزیزی / معاون اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل پیشین بانک ملی PLC لندن

فردای اقتصاد: «رئیس‌کل بانک مرکزی، هدف را ثبات بازار ارز اعلام کرد، درحالی‌که بازار ارز یکی از متلاطم‌ترین ایام خود را درهمین چند هفته انتصاب او، پشت سر می‌گذارد».

این را دکتر احمد عزیزی، معاون اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل پیشین بانک ملی PLC لندن می‌گوید. دکتر احمد عزیزی در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» به نکاتی از صحبت‌های اخیر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی پرداخته و برخی از سیاست‌های اعمالی ازسوی او را خطرناک توصیف می‌کند.

او در این باره می‌گوید: «مهم‌ترین مطلب خطرناکی که ازسوی رئیس‌کل بانک مرکزی عنوان شده، در نظر گرفتن سهمیه پنج هزار یورویی برای هر فرد در سال بدون هیچ‌ شرطی است. اگر فکر کنیم که فقط یک میلیون نفر از اتباع کشور به این دعوت پاسخ دهند، نزدیک به پنج میلیارد یورو منابع مورد نیاز است و اگر ۱۰ میلیون نفر دست به این افدام بزنند، به ۵۰ میلیارد یورو نیاز است که مشخص نیست که اسکناس آن از کجا خواهد آمد!»

دکتر عزیزی به تجربه مشابه در سال ۷۲ اشاره کرده و ادامه می‌دهد: «در سال ۷۲ تجربه مشابهی داشتیم و فروش ۵هزار دلار به هر شخص را در شرایطی که تحریم‌های کمرشکن وجود نداشت و نظام بانکی هم با انعطاف می‌توانست در جهان نقش‌آفرینی کند دنبال کردیم، اما شاهد شکست نمایان این تصمیم بودیم و دولت وقت با زحمت فراوان توانست بحران را مدیریت کند. بنابراین این تصمیم اخیر بانک مرکزی شایسته تجدیدنظر است، زیرا به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن مبانی مطالعه و تخمین‌ها و شیوه تأمین منابع موردنیاز تصمیم‌گیری شده و بیشتر برای مهار اسب سرکش دلار این روزهای متلاطم بیان شده که واضح است که به ضد خود تبدیل خواهد شد و اعتمادسوز خواهد بود چون نه دولت و نه بانک مرکزی نمی‌توانند به این وعده وفا کنند.»

معاون اسبق بانک مرکزی و مدیرعامل پیشین بانک ملی PLC لندن همچنین به به‌کارگیری محصولات مالی مانند سواپ، فوروارد و فیوچر و ایجاد معاملات آتی و مشتقات و... که ازسوی رئیس‌کل بانک مرکزی بیان شده اشاره کرده و می‌گوید: «فراموش نکنیم که رئیس‌کل بانک مرکزی و معاون او در دولت قبل، برای آنکه در یکی از بازارها مانند بازار فردایی که در زمان خودش موفق و اما محدود بود، ورود کردند، اکنون با محاکمه روبرو شده‌اند.»

تحلیل این کارشناس ارشد مسائل بانکی را در ادامه می‌شنوید.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار