۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
قیمت دلار ۱۲۰۰ تومان کاهش یافت

قیمت دلار امروز با کاهش ۲/۷ درصدی به میانه کانال ۴۳ هزار تومان بازگشت. دلیل این افت قیمت چه بود؟

فردای اقتصاد: قیمت دلار که به روند افزایشی خود ادامه می‌داد و حتی تا مرز ۴۵ هزار تومان نیز پیش رفته بود، امروز دوباره به میانه کانال ۴۳ هزار تومان بازگشت تا تنها در یک روز ۲/۷ درصد معادل ۱۲۰۰ تومان کاهش را ثبت کند. 

محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: «از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ ساز خواهد بود.» سخنانی که به نظر توانسته موجب افزایش عرضه در بازار ارز شد و توانست زمینه را برای کاهش قیمت دلار فراهم آورد. 

ضمن اینکه از امروز سه‌شنبه، امکان فروش ارز به مردم تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها برای صرافی ‌ها دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی، از محل منابع خریداری شده مجاز شد. پیش‌تر سقف عرضه ۲هزار یورو بود.

اقدام امروز بانک مرکزی در حذف بازار توافقی و حراج به نرخ بالاتر از آن نیز اقدامی بود که توانست سبب پا پس کشیدن خریدارانی شود که در انتظار رشد بیشتر قیمت دلار و کسب سود از این طریق بودند.

همچنین شب گذشته اخبار مثبتی در حوزه سیاست خارجی به گوش رسید. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی خبری درباره ادامه مذکرات برجام و اینکه آیا مذاکرات احیای توافق هسته‌ای هنوز زنده است، گفت: «در مورد ایران مشکلاتی مانند سرکوب تظاهرات، تظاهرکنندگان، مجازات اعدام، ارسال سلاح به روسیه، دستگیری دو تابیعتی‌ها وجود دارد. البته درباره همه اینها بحث شده است.» بورل گفت: «یک مجموعه عوامل است که مسائل و پیشرفت در مذاکرات برای توافق هسته‌ای را پیچیده کرده، در این لحظه [می‌توانم بگویم] مذاکرات نمرده اما بی‌تحرک است.» این سخنان در کنار خبار چند روز اخیر این تحلیل را میان کارشناسان پررنگ کرد که اتحادیه اروپا فعلا قصد برای اجرایی کردن اقدامات تنش‌زای خود ندارد. سیگنل‌های مثبتی که با کاهش ریسک‌های سیستماتیک، موجب شده تا بخشی را از خرید دلار منصرف کند و بالعکس پای فروشندگان را به بازار ارز باز کند.

از دیگر خبرها می‌توان به انتشار سخنان معاون اول رئیس جمهور در خصوص آزادسازی بخشی از دلارهای بلوکه شده ارتباط داد. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز (دوشنبه) در آئین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران گفت: در چند روز گذشته چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی مسدود شده کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد مجموعه این رویدادها توانست فعلا کمی از تب دلار را کاهش داده تا امروز شاهد کاهش قیمت بیش از هزار تومانی اسکناس آمریکایی و رسیدن آن به میانه کانال ۴۳ هزار تومان باشیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار