۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
خبر خوب برای خودرویی‌ها؛ راه‌اندازی سامانه جدید ارزی

دیروز شورای عالی بورس به تداوم عرضه خودرو در بورس کالا رای داد. در کنار این خبر اما نرخ دلار توافقی بعد از تنها چند ماه از ابدای آن حذف و به جای سامانه متشکل ارزی سامانه ناخدا راه‌اندازی شد.

بورس تهران در روز سه‌شنبه نیز تحت تاثیر جو منفی اخبار روز گذشته گروه خودرو با فشار عرضه‌ها مواجه شد و شاهد واگرایی میان نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل با افت ۷،۸۹۳ واحدی (معادل ۰.۴۸ درصد) عدد یک میلیون و ۶۴۶ هزار واحدی را در پایان ثبت کرد. شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، اما شرایط بهتری داشت و با رشد محدود ۰.۰۶ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته با کاهش قابل توجه به کانال ۶ هزار میلیارد تومانی سقوط کرد و در نهایت عدد ۶،۸۶۷ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع خودرو و قطعات، شیمیایی و فلزات اساسی و در بین نمادها گدنا، خودرو و گشان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

روز سه‌شنبه، شاهد ادامه خروج پول اشخاص حقیقی از بازار سهام بودیم اما مقداری از شتاب آن کاسته شد و حدود ۱۹۲ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فروژ و حخزر بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شپنا و خودرو داشتند.

سخنگوی دولت خبر داد که دولت تشکیل سازمان بازرگانی را به تصویب رسانده و لایحه آن را به زودی با قید فوریت به مجلس ارسال خواهد کرد. طبق این لایحه بخش‌های بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت، جهاد کشاورزی و سایر نهادها و دستگاه منفک و در این سازمان تجمیع خواهد شد.

تابلوی عرضه بورس کالا دیروز میزبان عرضه ۳۰۵۰ دستگاه خودروی هایما، لاماری و T۵ بود. لاماری ایما مشکی با ۸۵ درصد رقابت معامله شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی از آغاز عملیات احیای ثبات در بازار ارز خبر داد. بانک مرکزی در راستای اجرای سیاست های جدید خود برای کنترل بازار ارز، نقش محوری به صرافی بانک ملی داده است. 

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه سرکوب قیمت خودرو به کام دلالان است، گفت: در شرایط فعلی کشور عرضه خودرو در بورس کالا، منطقی‌ترین و موثرترین راهکاری است که می‌تواند به عرضه و تقاضای واقعی و کشف قیمت منصفانه منجر شود.

خاندوزی: دو صندوق املاک و مستغلات به زودی در بازار سرمایه بازگشایی می شود.

اطلاعیه سامانه جامع تجارت: به اطلاع کاربران محترم می‌رساند، در حال حاضر امکان انتخاب نوع ارز دلار در ثبت درخواست تخصیص ارز فراهم شده است.

دیروز جلسه شورای عالی بورس برگزار شد و بر اساس اظهارات  خاندوزی، بررسی نامه شورای رقابت در خصوص توقف عرضه خودرو در بورس کالا، در دستور کار این جلسه قرار داشت. در این راستا مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا منطبق با مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه پیدا می‌کند. همچنین وزارت صمت مکلف است برنامه زمانی منظم عرضه خودروهای تولیدی مجاز را اعلام و تمامی خودروهای در دسترس را در بورس کالا عرضه نماید.

فاطمی امین در  جلسه شورای عالی بورس: مهمترین اثر مثبتی که عرضه خودرو در بورس کالا دارد این است که با کاهش قیمت خودروهای نو، قیمت خودروهای دست دوم که اتفاقا بیشترین میزان گردش مالی در بازار خودرو را دارند، کاهش چشمگیری داشته و به این صورت منافع مصرف‌کنندگان، هزاران برابر بیش از اعدادی که اعلام می‌شود حفظ شد.

دامنه نوسان قیمت نمادهای گواهی سپرده کالایی سکه طلا، به محدوده ۵+/- تغییر کرد.

دلار توافقی از دیروز در سامانه متشکل ارزی حذف شد. در سامانه متشکل از این به بعد صرفا قیمت‌ها نمایش داده می‌شود. به جای آن سامانه ناخدا نیز از دیروز راه اندازی شد.

خاندوزی: حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲  ۱۵ تا ۲۵ درصد  افزایش میابد. فعلا برنامه‌ای برای افزایش حقوق میانسالی نداریم.

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران: ما هیچکدام از تحریم‌هایمان به ویژه تحریم‌های مربوط به خرید نفت را علیه ایران کاهش نداده‌ایم.  تماس‌های بیشتری با مقام‌های چین برقرار خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم آنها می‌فهمند چرا اینقدر برای ما مهم است که ایران نتواند نفتش را صادر کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که وزیر خارجه ایران گفته که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطمینان داده سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار نمی‌گیرد، مدعی شد: ما اظهاراتی را از وزیر خارجه ایران شنیده‌ایم که اگر دروغ‌های آشکار نباشد، مشکوک است. او همچنین مدعی شد: برجام در دستورکار قرار ندارد. ایران پیوسته به فرصت‌ها برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام پشت کرده است.

رابرت مالی: روشهایی برای انتقال پیام به مقام‌های ایران و حصول اطمینان از اینکه آنها این پیام‌ها را درک می‌کنند داریم. ایران طرفی است که مذاکرات مستقیم را رد کرده اما ما روش‌هایی برای انتقال پیام داریم و به این کار ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان خطاب به مقامات کاخ سفید: به اظهارات ریاکارانه پایان دهید. کاخ سفید در جایگاهی قرار ندارد که از حقوق بشر دم زند. مردم آگاه ایران، دندان زینت شده گرگ‌ها را به خوبی تشخیص داده‌اند. 

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
    عالی بود
  • علی بشیری نهاد IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
    سلام دوستان بنظر بنده باید کله اشخاصی که دررونده بازار دخالت میکنند را از ماجرا کشید بیرون

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار