۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
 همان همیشگی‌ها اینکاره نیستند

 دیپلماسی محیط‌زیست ضروری است یا دیپلماسی اقتصادی؟

فردای اقتصاد: در حالی‌که مجلس و دولت برسر تقویت دیپلماسی‌ اقتصادی اجماع‌نظر داشتند و حتی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس جلسات متعددی با دستگاه دیپلماسی و فعالان اقتصادی برای برطرف کردن موانع کاری بازرگانان ایرانی در سایر کشورها برگزار کرد و معاونت اقتصادی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه ملزم شد تا هردو ماه یکبار به کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی گزارش عملکرد رایزنان اقتصادی را ارائه دهد اما امروز پنجم بهمن «سمیه رفیعی» رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در نطق میان دستورش خطاب به وزارت امورخارجه اعلام کرده است که فعال‌سازی دیپلماسی محیط‌زیست باید ضرورت درجه اول وزارت خارجه باشد.

به گفته رفیعی در حال‌حاضر هیچ مرجعی در کشور متولی تغییر اقلیم نیست. فعالسازی دیپلماسی محیط زیستی با توجه به تاثیراتی که در مناطق غربی و شرقی کشور از فعالیت‌های توسعه‌ای افسارگسیخته و غیر منصفانه پیرامون مرزهای کشور متحمل می‌شویم از ضرورت‌های درجه یک وزارت امورخارجه باید باشد. مردان دیپلماسی منطقه اردبیل و دشت مغان، خوزستان و هورالعظیم و ایلام، سیستان و بلوچستان و تالاب هامون و رود هیرمند را باید دریابند. هر چند که زمان زیادی را به انفعال و بی‌خیالی سپری کرده‌ایم و هنوز هم برخی بانیان وضع موجود سکانداری هدایت امور را به‌دست دارند، اما آقای امیر عبداللهیان، آقای محرابیان و آقای سلاجقه وضع موجود را دریابید.

به گفته رئیس فراکسیون محیط‌زیست همانگونه که در بیشتر جلسات تخصصی پیگیری دیپلماسی آب و محیط‌زیست در کمیسیون‌ها گفته‌ام، همان همیشگی‌ها را از ساحت تصمیم‌سازی دیپلماسی دور کنید، همیشگی‌ها اینکاره نیستند.

این نماینده تهران گفت: سیاستگذاری محیط‌زیست یکی از مهم‌ترین موضوعات تغییر اقلیم است. تغییر اقلیم یک فرآیند ادامه‌دار است که حتما باید در تمام برنامه‌ریزی‌های کشور به آن توجه داشت. در حالی که این موضوع با توجه به تمام اثرات فراوانی که دارد جایگاهی در برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت کشور ندارد و حتما باید به عنوان یکی از زیربنایی‌ترین مولفه‌ها در حکمرانی نو لحاظ گردد که در همین راستا در آخرین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست به رئیس‌جمهوری پیشنهاد دادم با توجه به اینکه هیچ مرجعی در کشور درحال‌حاضر متولی تغییر اقلیم نیست، با ارائه لایحه‌ای به مجلس شواری عالی محیط‌زیست به «شورای عالی محیط‌زیست و تغییر اقلیم» تغییر رویکرد و عملکرد داشته باشد.

رفیعی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه تغییرات اقلیمی، وقوع طوفان‌های گرد و غبار و پدیده بیابان زایی است که در کشور و پیرامون آن در منطقه سبب ساز مشکلات فراوانی مانند وقوع مهاجرت‌های اقلیمی شده و خواهد شد، گفت: نبود یک مرکز واحد رصد و پایش منطقه‌ای گرد و غبار موضوع مهمی است که به طور ویژه پیگیری کرده‌ام و به جهت منافع مردم و کشور، پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مجازی دائم در سطح پارلمانی میان کشورهای منطقه منا از طرف اینجانب در نشست سیاسی هلسینکی در آذرماه امسال مورد موافقت قرار گرفت.

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با استناد به گزارش مهم گزارشگران مستقل سازمان ملل با موضوع اثر مثبت تحریم‌های آمریکا علیه کشور بر بیشتر شدن مشکلات محیط زیستی و به ویژه آلودگی هوا که اخیرا منتشر و در آن تاکید شده است که تحریم‌ها به بدتر شدن چالش‌های محیط زیستی کمک می‌کند گفته است: استفاده از این فرصت و سایر فرصت‌های به وجود آمده از این دست، کجای اقدامات مدیران و مسئولان وزارت خارجه قرار دارد؟ ارزشگذاری اقتصادی محیط‌زیست نیز امر بر زمین مانده‌ای است که باید در رئوس برنامه‌ها باشد، اما متاسفانه نخستین چیزی که در یک طرح توسعه‌ای ذبح می‌شود سرمایه طبیعی است، چه آن طرح به ثمر بنشیند و یا بی‌نتیجه بماند.

وی تاکیدکرد: به جای پیاده‌سازی ضوابط استقرار در چارچوب آمایش سرزمین و بهره گیری از الگوی ارزیابی اثرات استراتژیک محیط زیستی، دنبال طرح‌های زودبازده مقطعی می‌رویم که نتیجه‌اش می‌شود، خشک شدگی گاوخونی، شادگان، بختگان، بند علیخان و صالحیه و آلودگی زریبار، انزلی، زرجوب و جزر و مدی بهمنشیر را طی برنامه‌هایی تبدیل به مخزن آب می‌کنیم، سایت زباله آزاد شهر را به فاصله دو کیلومتری از شهر احداث می‌کنیم، زباله‌ها را در کلاردشت و سراوان و آمل انباشت می‌کنیم. بعد تنها راه‌حلی که پیش رویمان باز می‌شود، یک روش انحصاری به نام زباله سوزی است که در سایه کم نظارتی مدیران، سوگلی مدیریت پسماند کشور شده و اجازه رشد و نقش آفرینی به دانش‌بنیان‌هایی که راه‌حل واقعی مبتنی بر ماهیت زباله و نوع اقلیم کشور دارند نمی‌دهد. این می‌شود که دستگاه زباله‌سوز یکی از شهرهای شمالی کشور، از بی‌آبی «داد» می‌زند. رفع خشونت بروکراتیک و کنار زدن عادت‌های انحصارطلبانه راه‌حل خیلی از مسائل کشور ماست.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار