۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
دماسنج‌های مهم بورس چه می‌گویند؟

الهه نعمتی و آرش صفری، فعالان بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان چهارشنبه به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه، آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار و چشم‌انداز آتی آن پرداختند.

فردای اقتصاد: بورس تهران تحت تاثیر اخبار عرضه خودرو در بورس کالا هفته پرنوسانی را پشت سرگذاشته و در آخرین روز کاری این هفته نیز نزولی و منفی دنبال شد. حال سوال این است که آیا می‌توان به بازگشت بورس در مسیر صعودی امیدوار بود؟ و مهم‌ترین چالش‌های آن در این مسیر چیست؟ در برنامه زنگ پایان امروز میزبان الهه نعمتی و آرش صفری؛ فعالان بازار سرمایه بودیم و به بررسی مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر کلیت بازار سرمایه، آخرین تحولات و اخبار پیرامون این بازار و چشم‌انداز آتی آن با توجه به شرایط موجود پرداختیم.

دلیل اصلاحات اخیر در قیمت سهام چه بود؟

الهه نعمتی، فعال بازار سرمایه در رابطه با شرایط فعلی بورس عنوان کرد: در این روزها شاهد واگرایی میان دو نماگر اصلی بازار سرمایه هستیم؛ در حالی که شاخص کل هم‌وزن در حال فتح قله تاریخی خود در سال ۹۹ است اما با توجه به روند صعودی اخیر و افزایش قیمت در نمادها، بسیاری از شاخص‌سازها با مقاومت‌های خود درگیر هستند که همین موضوع موجب استراحت شاخص کل شده و به نظر می‌رسد سهام کوچکتر می‌توانند بازدهی بیشتری را نصیب سهامداران کنند.
نعمتی سیاست عرضه خودرو در بورس کالا را مثبت ارزیابی کرده و اعتقاد داشت: هرچند که در ابتدای عرضه‌ها به دلیل عدم تنوع و اختلاف قیمت قابل توجه با بازار آزاد شاهد جولان دلالان در بازار بودیم اما به مرور با افزایش تنوع محصولات عرضه شده به نظر می‌رسد تعداد مصرف‌کنندگان واقعی در حال افزایش است. اما باید اصلاحات جدی در زمینه قیمت‌های پایه نیز انجام شود و این قیمت‌ها با معیارهای مناسب تعیین شود. در مجموع عرضه خودرو در بورس کالا یک بازی برد – برد برای تولیدکننده و مصرف کننده است که می‌تواند تحولات مثبتی را برای صنعت خودرو به ارمغان آورد.
وی در ادامه دلایل اصلاحات اخیر بورس را مورد بررسی قرار داد و اعتقاد داشت: انتشار صورت‌های مالی ۹ ماهه و عملکرد نه چندان چشم‌گیر شرکت‌ها، سیگنالی منفی را به بازار سهام مخابره کرد. از سوی دیگر بازار سهام به شدت درگیر نوسانات قیمت دلار و تحولات گروه خودرو قرار دارد و شاهد این موضوع هستیم که بازار به شدت به اخبار عرضه خودرو دربورس واکنش نشان می‌دهد. در بررسی تکنیکالی بورس نیز  اکثر نمادها پس از رشد اخیر در محدوده مقاومتی قرار دارند و اصلاح بازار در این مقطع منطقی به نظر می‌رسد. 
این کارشناس در رابطه با معیارهایی که در خرید سهام و ورود به بازار مورد توجه سهامداران قرار گیرد، تاکید کرد: پس از متغیر ارزش معاملات و قدرت خرید در بازار که سیگنال مهمی از وضعیت رونق و رکود هستند، سرمایه‌گذاران باید بیشتر از وضعیت خرید و فروش حقیقی‌ها به رفتار حقوقی‌های بازار توجه کنند و بررسی روندهای تاریخی نیز صحت این ادعا را تایید می‌کند که با ورود پول از جانب حقوقی‌ها باید منتظر حرکت صعودی بازار باشیم. در چند روز اخیر نیز علی رغم خروج پول اشخاص حقیقی اما شاهد روند افزایشی در ورود پول و خرید حقوقی‌ها هستیم.

سهام کوچک را خریداری کنیم یا بزرگان؟

آرش صفری، فعال بازار سرمایه در ارزیابی شرایط بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد شاخص هم‌وزن با یک اصلاح کوتاه، سقف تاریخی خود را بشکند و نمادهای کوچکتر می‌توانند شرایط بهتری را دنبال کنند. تجربه تاریخی بورس تهران حاکی از آن است که در شرایط بحرانی، شاخص هم‌وزن برنده رقابت با شاخص کل بوده است و از طرف دیگر در ریزش‌های ۲ ساله بسیاری از هم‌وزنی‌ها ریزش‌های حدود ۷۰ درصدی را تجربه کردند که همین موضوع می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه رشد قیمت این نمادها باشد. البته ریسک قیمت‌گذاری دستوری در نمادهای کوچک بازار کمتر است و این نکته نیز می‌تواند وزن ویژه‌ای در ادامه رشد شاخص هم‌وزن باشد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر گروه خودرو، لیدر اصلی بازار سرمایه است و تاثیر این گروه بر کلیت بازار و سایر نمادها کاملا مشهود است. به نظر می‌رسد با وجود اخبار ضد و نقیض عرضه خودرو در بورس کالا بالاخره با یک وقفه زمانی این موضوع تثبیت شود و با پشت سرگذاشتن زمستان و کاهش ابهامات مربوط به این گروه شاهد حرکت مثبت در قطار بورس باشیم. البته باید به این نکته توجه کرد هرچند شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم اما از آنجایی که شاخص‌سازها با قیمت‌گذاری دستوری روبرو هستند باید منتظر بود تا تاثیر تورم در صورت‌های مالی آن‌ها نمایان شود.
این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پتانسیل‌های بازار طلا برای سرمایه‌گذاری در آن گفت: سنجش قیمت سکه براساس دلار حباب آن را به ما نشان می‌دهد،‌ البته که دسترسی آسان‌تر سرمایه‌گذاران به سکه نیز در تشدید این حباب موثر است. اما با توجه به چشم‌انداز اقتصادی مبهم کشور، سرمایه‌گذاران برای در امان ماندن از تورم نیاز است که بخشی از پرتفوی خود را به طلا اختصاص دهند. بودجه ۱۴۰۲ دولت نیز هشدار تورم حدود ۴۰ تا ۵۰ درصدی را به اقتصاد می‌دهد، موضوعی که با توجه به پتانسیل طلا برای پوشش تورم داخلی و جهانی، سرمایه‌گذاری در این بازار را قابل توجیه می‌کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار