۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
رگولاتوری، چالش اول کسب و کارهای «فینتک» در ایران

به گفته رئیس انجمن فینتک در حوزه‌های مختلف فینتک چالش‌های زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه این حوزه عمر زیادی ندارد در این حوزه رگولاتور با نمونه‌های جهانی این عرصه آشنا نیست و با توجه به اینکه رگولاتور می‌خواهد ریسک صفر را در این عرصه داشته باشد عملا در برابر پدیده های جدید رویکرد محدود کننده و بسته را در نظر می‌گیرد. 

فردای اقتصاد - محمد مهدی فاطمیان رئیس جدید هیات مدیره انجمن فینتک گفت تمام کسب وکارهایی که در فضای فناوری‌های مالی فعالیت می‌کنند در حوزه فینتک قرار می‌گیرند و چند زیرمجموعه دارد مثل Pay Tech ( پرداخت) ، اینشورتک ( بیمه ) ، Reg Tech ( رگولاتوری ) ، مدیریت دارایی، رمزارزها و تکنولوژی‌های بانکی را در بر می‌گیرد.  

به گفته فاطمیان ورود تکنولوژی به این حوزه باعث دریافت خدمات با سهولت و سرعت بیشتر می‌شود مثلا در بخش پرداخت تا ۱۵ سال قبل شما برای همه امور بانکی باید به بانک مراجعه می‌کردید و خدمات انتقال وجه و کارت را به صورت حضوری دریافت می‌کردید اما الان همان خدمت توسط نئوبانک‌ها را داریم که افتتاح حساب و صدور کارت را بدون نیاز به مراجعه از طریق اپلیکیشن دریافت می‌کنیم. 

به گفته فاطمیان کسب و کارهای پرداخت یار با سرعت و سهولت بیشتر درگاه پرداخت به کسب و کارها و حتی شرکت‌های بزرگ ارایه می‌دادند و با توجه به اقبالی که مشتریان از این شرکتها داشتند این بخش در حوزه فینتک شکل گرفت. 

به گفته فاطمیان در حوزه‌های مختلف فینتک چالش‌های زیادی وجود دارد و با توجه به اینکه این حوزه عمر زیادی ندارد در این حوزه رگولاتور با نمونه‌های جهانی این عرصه آشنا نیست و با توجه به اینکه رگولاتور می‌خواهد ریسک صفر را در این عرصه داشته باشد عملا در برابر پدیده های جدید رویکرد محدود کننده و بسته را در نظر می‌گیرد. 

رئیس هیات مدیره انجمن فینتک با اشاره به دو چالش در دو حوزه و برخوردهای متفاوت با شرکتهای نوآور در عرصه فینتک گفت: در سال ۹۵ و ۹۶ شاهد بسته شدن و فیلتر شدن برخی از این کسب وکارها بودیم و خوشبختانه بعدا این برخوردها کمتر شد.در حوزه بورس اما شاهد بودیم وقتی بورس در حال اوج بود کسب وکارهای فعالی در این عرصه وجود داشتند فیلتر شدند و دسترسی‌هایشان گرفته شد. شاید اگر کسب و کارهای نوآور در بازار سرمایه وجود داشتند تا اندازه‌ای سقوط بازار مدیریت می‌شد. 

به گفته فاطمیان ما با شناسنامه دار شدن کسب و کارها مشکل نداریم اما مشکل آنجا بود که اینماد را تبدیل به یک مگامجوز تبدیل می‌کرد و این جلوی هر نوع کسب و کار جدید را گرفته است. عملا اینماد جلوی شروع کسب و کارها را می‌گیرد و شاخص سهولت کسب وکار در ایران را بالا برده است. مشکلی که داریم این است که تعداد کسب و کارهایی که مجوز نمیگیرند هم اعلام نمی‌کنند. 

رئیس هیات مدیره انجمن فینتک معتقد است حالا که نماد اعتماد الزامی شده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسوولیت تعیین هویت و مشکلات و شکایت کاربران را از کسب وکارها را هم برعهده بگیرد. 

به  اعتقاد فاطمیان در حوزه رمزارز متولیان زیادی وجود دارد و در این ستادها و کارگروهایی که در زمینه این حوزه تصمیم‌گیری می کنند کسب وکارهای خصوصی حضور ندارند . علی رغم اینکه این کسب و کارها تلاش کرده‌اند به حاکمیت این دید را بدهد که رمزارز یک فرصت برای کمک به اقتصاد کشور به خصوص در دوران کروناست اما الزامات و طرح‌ها در دولت و مجلس در حال بررسی است بدون اینکه نظر بخش خصوصی را دریافت کنند. 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی نادری IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    خیلی عالیه که متن رو هم منتشر میکنید. بسیار باعث بالا رفتن کارایی و سرعت و مدیریت زمان میشه. ممنون از این لاین جدید و عالی

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار