۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶
سود هفتگی کدام بازار بیشتر بود؟ هفته منتهی به ۷ بهمن ۱۴۰۱

در نخستین هفته بهمن ماه بازارها روندی متفاوت از یکدیگر پیمودند و در حالی که خودرو و دلار افزایش قیمت دادند، بورس و سکه عقب‌نشینی کردند.

فردای اقتصاد: نخستین هفته بهمن ماه در حالی پایان یافت که شاهد برد بازار خودرو با رشد هفتگی ۴.۶ درصدی شاخص خودروی بورسان بودیم. پس از آن قیمت دلار ۳.۳ درصد افزایش یافت و در مقابل شاهد افت ۰.۰۸ درصدی قیمت هر قطعه سکه امامی و عقب‌نشینی ۴.۵۷ درصدی شاخص کل بورس تهران بودیم.

بیشترین افت هفتگی بورس از آبان‌ماه

در حالی فعالان بازار سهام انتظار داشتند در این هفته ابرکانال یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی پس از ۲۸ ماه مجددا فتح شود، نخستین هفته بهمن‌ماه برای سهامداران با هراس از بازگشت اقتصاد دستوری سپری شد تا شاخص کل بورس تهران پس از دو هفته صعود متوالی، با افت ۴.۵۷ درصدی به سطح یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد بازگشت. این بیشترین افت هفتگی دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای در ۱۳ هفته اخیر به شمار می‌رود. نماگر هم‌وزن نیز در شرایطی مشابه ۲.۶ درصد کاهش ارتفاع داد. در هفته گذشته در مجموع ۳۵۲۶ میلیارد تومان سرمایه خرد از جریان دادوستد سهام خارج شد که بیشترین میزان در ۶۶ هفته اخیر به شمار می‌رفت. صنعت خودرو با بیشترین خالص فروش حقیقی‌ها به میزان ۶۲۶۷ میلیارد تومان مواجه شد و در مقابل شاهد جذابیت گروه اوره و آمونیاک برای این دسته از بازیگران بورسی بودیم.

در این خصوص بخوانید: پیام ریزش بورس به سیاستگذار

حرکت خلاف جهت دلار و سکه

قیمت دلار در هفته نخست بهمن‌ماه به رشد ادامه داد اما برآیند دادوستدهای سکه طی هفته اخیر با کاهشی اندک مواجه شد. به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد ۳.۳ درصد افزایش و بهای سکه امامی ۰.۰۸ درصد در هفته منتهی به ۶ بهمن افت داشت.

هفته گذشته سیاستگذاران از شرایط قیمت دلار و مهار آن بسیار سخن گفتند. محمدرضا فرزین، رئیس بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «از امروز (سه‌شنبه) بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی زین پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ ساز خواهد بود.» پس از آن خبر رسید بانک مرکزی اقدام به حذف نرخ توافقی ارز و حراج به نرخ بالاتر آن (در سطح دلار صرافی ملی) کرده؛ سخنان و سیاستی که به نظر توانست با افزایش عرضه در بازار ارز، زمینه را برای کاهش قیمت دلار فراهم آورد. این کاهش قیمت اما موقتی بود و روز چهارشنبه، اسکناس آمریکایی باز هم کانال ۴۴ هزار تومان را باز پس گرفت و در پایان هفته نیز همان سطوح را حفظ کرد تا در مقیاس هفته به بازده ۳.۳ درصدی دست پیدا کند.

در بازار طلا نیز حباب بزرگ شده قطعات کوچک سکه سبب شد تا افت قیمت نیز در آن‌ها شدیدتر باشد. قیمت هر قطعه ربع سکه در هفته‌ای که گذشت با ۴.۶ درصد کاهش از ۹.۶ میلیون تومان به ۷.۹ میلیون تومان رسید. درصد حباب از قیمت ربع سکه هم از ۴۹.۴ درصد به حدود ۴۴.۷ درصد کاهش یافت. در حال حاضر ربع سکه طبق تعاریف مرسوم، بیش از چهار میلیون تومان حباب دارد که تخلیه کامل آن وابسته به تحول متغیرهای موثر بر نرخ ارز خواهد بود. حباب سکه امامی نیز طی هفته اخیر با حدود ۳.۵ درصد کاهش به ۱۵ درصد رسید که بر این اساس، سکه امامی بیش از سه میلیون و ۵۶۰هزار تومان حباب دارد.

در این خصوص بخوانید: قیمت دلار برای سومین هفته متوالی افزایش یافت/ حباب سکه در حال تخلیه؟

رشد قیمت خودرو ادامه یافت

بازار خودرو در هفته گذشته شاهد طناب‌کشی موافقان و مخالفان عرضه خودرو در بورس کالا بود. در یک سو شورای رقابت و برخی از نمایندگان مجلس قرار داشتند که معتقدند بودند بسیاری از محصولات تولیدی خودروسازان مشمول بازارهای انحصاری می‌شوند و عرضه آن‌ها در بورس کالا مجاز نیست. در سوی دیگر اما جمعی از سیاستگذاران اقتصادی شامل سازمان بورس، وزارت صمت و وزارت اقتصاد بر ادامه عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کردند. نتیجه آنکه فعلا شورای عالی بورس در جلسه فوری که به همین دلیل برگزار شد اعلام کرد عرضه خودرو در بورس کالا منطبق با مصوبه قبلی شورای عالی بورس تا زمان اتخاذ تصمیم از سوی شورای رقابت ادامه پیدا می‌کند.

به هر حال در هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با افزایش ۵.۹۳ درصدی همراه شد. خودروهای چینی رشد ۳.۱۹ درصدی را نشان دادند و شاخص خودروی بورسان نیز در هفته‌ای که گذشت با رشد ۴.۵۶ درصدی جدی‌ترین رشد هفتگی خود را از ۷ دی ماه ۱۴۰۱ تجربه کرد. به این ترتیب پس از یک هفته استراحت با کاهش ارتفاع ۰.۹ درصدی شاخص خودروی بورسان، در هفته نخست بهمن ماه باز هم این نماگر روندی صعودی در پیش گرفت. افت‌وخیز قیمت دلار و افزایش انتظارات تورمی از یک سو منجر شده تا متقاضیان خرید خودرو خرید خود را جلو انداخته و برخی نیز با هدف حفظ ارزش پول به این بازار روی آورند. دلار در هفته گذشته ۳.۳ درصد افزایش قیمت داشت.

در این خصوص بخوانید: افزایش قیمت خودرو پس از یک هفته استراحت

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار