۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸
تقابل استارتاپ‌ها و بیمه مرکزی به کجا می‌رسد؟
ساختمان بیمه مرکزی در خیابان نلسون ماندلا

از ظهور نخستین استارتاپ‌ها در فضای اقتصاد ایران بیش از یک دهه می‌گذرد اما حضور این جریان نوپا که فضای خاص رشد خود را می‌طلبد، چالش‌های تاریخی مسیر کسب و کار در ایران را برجسته‌تر کرده است.

دو عامل دخالت دولت و تقابل بخش سنتی مهمترین عوامل پیش روی رشد جریان نوآوری در ایران بوده‌اند و البته باید به اینها موانعی چون تامین سرمایه، عدم اتصال به بازارهای خارجی و مهاجرت نیروهای متخصص را هم افزود.

در تازه‌ترین اتفاق در عرصه استارتاپها حالا بازیگران آنلاین فروش بیمه که به گفته خودشان سهمی 5 درصدی از بازار بیمه را در اختیار دارند نسبت به راه‌اندازی یک سامانه جدید یا سوییچ بیمه به نام «آمیتیس» توسط بیمه مرکزی اعتراض دارند.

روز چهارشنبه نمایندگان چند استارتاپ بیمه به همراه تعدادی از مدیران انجمن فینتک جلسه‌ای را برگزار کردند تا نسبت به تبعات راه‌اندازی این سامانه برای شرکت‌های دانش بنیان در این بخش هشدار بدهند.

سامانه آمیتیس که توسط بیمه مرکزی راه اندازی شده و به گفته مدیران این رگولاتور قرار بود بخشی از چالش‌های موجود استارتاپ‌ها را حل کند حالا بزرگترین چالش استارتاپ‌های بیمه‌ است.

مدیران استارتاپی می‌گویند این سامانه می‌خواهد کل فرآیند صدور و پرداخت بیمه در استارتاپها را به سمت خود منتقل کند و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که باعث از بین رفتن استارتاپها و تعطیل هزاران شغل می‌شود.

از طرف دیگر شرکت‌های استارتاپی معتقدند که فرآیند ایجاد این سامانه هم دارای اشکال است: چراکه این سامانه به عنوان یک شرکت خصوصی با سهامداری کارکنان بیمه مرکزی شکل گرفته، کاری که نقش یک رگولاتور و ناظر یک عرصه را به یک بازیگر تجاری و رقیب استارتاپ‌ها تقلیل می‌دهد.

محمدرضا فرحی هم بنیان‌گذار بیمه بازار در این جلسه گفت که شرکت‌های بیمه سابقه‌ای بیش از 50 سال در این صنعت دارند و روال‌های فعالیت در این صنعت هم از 50 سال قبل تاکنون تغییر چندانی نکرده است. او گفت که استارتاپها امروز در قالب فعالیت کارگزاران آنلاین فعالیت می‌کنند اما این قالب برای استارتاپها بسیار کوچک و محدود است.

حامد ولی‌پور مدیرعامل ازکی هم در این جلسه گفت که بیمه مرکزی با نوآوری مشکل دارد و از طریق شرکت آمیتیس روی گلوگاه‌های کسب و کار استارتاپ‌ها یعنی صدور بیمه، قیمت‌گذاری، پرداخت و لجستیک دست گذاشته و این موضوع باعث انحصار می‌شود و در فضای انحصار هم نوآوری رخ نخواهد داد. ولی پور همچنین معتقد است که رگولاتوری این موانع و محدودیت‌ها را صرفا برای استارتاپ‌های این حوزه قرار داده در حالی که شبکه سنتی فروش بیمه بدون مشکل و محدودیتی به فعالیت خود مشغول است.

مدیران انجمن فینتک هم در این جلسه نقدهای صریحی را نسبت به کل جریان مقررات‌گذاری در حوزه‌های نوآوری مطرح کردند؛ از جمله مصطفی نقی‌پور دبیر انجمن فینتک که از مسوولان خواست در سال دانش بنیان کسی انتظار حمایت ندارد فقط صدمه جدید ایجاد نکنید. مهدی شریعتمدار رییس انجمن فینتک هم با اشاره به اینکه نابازار جایی است که نهاد تنظیم‌گر وارد بازار می‌شود و از بازیگران استارتاپی خواست روی نابازار مذاکره و تفاهم نکنند.

مدیران بیمه مرکزی برای حضور در این جلسه دعوت شده بودند اما به گفته برگزارکنندگان جلسه ترجیح داده‌اند شرکت نکنند. مدیر فناوری بیمه مرکزی اما دو روز قبل در یک لایو اینستاگرامی دلایل ایجاد سامانه سوییچ آمیتیس را تشریح کرد.

جلسه دیروز نشان داد توضیحات اینستاگرامی بیمه مرکزی نه تنها از نگرانی استارتاپ‌ها کم نکرده بلکه آنها را در پیگیری نقدهایشان بر نحوه رگولاتوری یکی از سنتی‌ترین صنایع ایران مصمم‌تر کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار