۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
تراکنش‌های مجرمانه در کریپتوکارنسی چقدر است؟

تخمین‌ها از حجم تراکنش‌های مجرمانه در کریپتوکارنسی از ۰.۱۵ تا ۴۵ درصد از حجم کل تراکنش‌ها متفاوت است.

فردای اقتصاد: تخمین‌ها از حجم تراکنش‌های مجرمانه در کریپتوکارنسی از ۰.۱۵ تا ۴۵ درصد از حجم کل تراکنش‌ها متفاوت است.

به طور یقین در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت‌های مجرمانه وجود دارد. برخی از جرم‌ها شامل کلاهبرداری و هک به این جامعه صدمات بالایی وارد کرده است، اما برخی دیگر از فعالیت‌های غیرقانونی در واقع راهی برای دور زدن قوانین ناعادلانه تحمیل شده از سمت دولت‌ها یا کنترل سرمایه‌ها بوده است.

تخمین دقیق فعالیت دارایی‌های مجازی غیرقانونی آسان نیست و اغلب بر شناسایی آدرس‌های مشکوک و افزایش حجم معاملاتشان متکی است. این درحالیست که کاربران غیرقانونی معمولاً ترجیح می‌دهند در سایه پنهان شوند و پیدا کردن ردی از آنها ساده نیست.

به طور کلی اجماع کمی در مورد جرم و جنایت کریپتو وجود دارد. طبق گزارش سازمان ملل، پولشویی در دنیا سالانه در حدود ۲ هزار میلیارد دلار است. میزان جرم و فعالیت‌های غیرقانونی در کریپتوکارنسی نسبت به این عدد بسیار ناچیز است. اما قانون‌گذاران نگران افزایش محبوبیت و همچنین جرایم این حوزه در آینده هستند.

فابیو پانتا، رئیس بانک مرکزی اروپا، در سخنرانی اشاره کرد، طیف گسترده‌ای از ارقام مربوط به فعالیت غیرقانونی رمزارزها وجود دارد. وی مطرح کرد که اغلب افرادی که از بیت کوین برای خرید اقلام مختلف استفاده می‌کنند، احتمالا درگیر فعالیت‌های غیرقانونی هستند.

کیف پول‌ها معیار خوبی برای تشخیص جرایم نیستند

قبلا مطرح شد که اغلب مواردی که مهر فعالیت غیرقانونی به آنها زده می‌شود، صرفا شامل حساب‌ها و نقل و انتقالات مشکوک است. اما سوالی که وجود دارد این است که چطور این تراکنش‌ها مورد شمارش قرار می‌گیرد. بر اساس معیار مطرح شده در سال گذشته تنها ۰.۵۷ درصد از تراکنش‌ها به فعالیتهای غیرقانونی مربوط می‌شدند.

اما شان فولی، استادیار مالی کاربردی در دانشگاه مک کواری استرالیا، در گزارشی به سایت کوین دسک گفت، این رویکرد باعث می‌شود که بسیاری از جنایات درنظر گرفته نشوند.

فولی در مقاله‌ای که ارتباط جرم و بیت کوین را در سال ۲۰۱۹ نشان می‌داد مطرح کرد که یک چهارم کاربران بیت کوین در فعالیت‌های غیرقانونی شرکت دارند و ۷۶ میلیارد دلار از تراکنش‌ها مربوط به این نوع فعالیت‌ است. این موضوع منعکس‌کننده این است که تقریبا ۴۶ درصد از تراکنش‌های بیت کوین برای پرداخت‌های غیرقانونی و مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این تخمین بسیار بالاتر از سایر تخمین‌های موجود در بازار است اما فولی از روش‌های خود دفاع کرده و ادعا می‌کند که سایت تحلیلی Chainalysis لزوماً در رویکرد خود بسیار شفاف نبوده و واقعاً نحوه رسیدن به اعداد خود را به درستی ثبت نمی‌کنند.

تخمین‌های سخت گیرانه در مورد جرایم کریپتویی

برخی اعتقاد دارند که فولی ممکن است بیش از حد پیش رفته و کاربران بی‌گناه رمزارز را به‌طور ناعادلانه متهم کرده باشد.

کیم گرائر، سرپرست تحقیقات Chainalysis، به کوین دسک گفت: کیف پول‌های غیرقانونی در سال ۲۰۲۱، در حدود ۱۴ میلیارد دلار دریافتی داشته‌اند که بسیار کمتر از آنچه گفته شده است.

او با ذکر مثال‌هایی مانند اینکه یک سرویس می‌تواند میلیون‌ها آدرس مختلف را مدیریت کند، گفت: صرفا ارتباط یک کیف پول با فعالیت مجرمانه با دیگر کیف پول‌ها به معنی مرتبط بودن آنها با یکدیگر نیست. اما از طرف دیگر وی اذعان داشت که داده‌های این سایت تحلیلی، شامل جرایمی مانند معاملات مواد مخدر خیابانی که از طریق بیت کوین و یا توکن‌های NFT پنهان می‌شوند، نخواهد بود. همچنین در این حوزه کلاهبرداری‌ها اغلب بعد از مدتی و در واقع زمانی که خیلی دیر شده است، شناسایی می‌شوند.

آلت کوین‌ها جای بیت کوین را در جرایم گرفتند

یک مشکل دیگر این است که داده‌ها در چنین بازاری با سرعت در حال حرکت و تغییر هستند و بسیار سریع قدیمی می‌شوند. اطلاعاتی که فولی از آن استفاده کرد به سال ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.

وی اعتقاد دارد که حجم بیت‌کوین غیرقانونی احتمالاً در طول زمان کاهش یافته است. اما فقط به این دلیل که افراد خاطی به جایگزینی بیت کوین با رمزارزهای که حریم خصوصی بیشتری دارند و امکان تراکنش‌های محرمانه را فراهم می‌کنند، رو آورده‌اند.

او گفت: از زمان این مقاله تکنولوژی حفظ حریم خصوصی توسعه بالایی داشته است و به طور کلی استفاده مجرمانه از رمزارزها کاهش نخواهد یافت.

او با اشاره به افزایش باج‌افزارهای صنعتی مانند هک ۵ میلیون دلاری Colonial Pipeline در سال ۲۰۲۱ گفت: «هنوز بازارهای آنلاین زیادی برای محصولات دارک نت و غیرقانونی وجود دارد، بنابراین فکر نمی‌کنم این موضوع از بین رفته باشد.

نسبت جرایم کریپتویی به کل جرایم مالی در دنیا

هرچند که در این بازار نیز فعالیت‌های غیرقانونی مانند هک، کلاهبرداری و پولشویی به دفعات دیده می‌شود اما نمی‌توان تنها به اعداد و ارقام اکتفا کرد و بهتر است به نسبت این جرایم به کل جرایم مالی که در طول یک سال در دنیا رخ می‌دهد توجه کرد. به گزارش سازمان ملل تنها یک درصد از پولشویی‌ها به وسیله رمزارزها انجام می‌شود.

قبل از کریپتوکارنسی نیز، ابزارهای زیادی برای این گونه جرایم وجود داشته است و دولت‌ها تا کنون در قبال جلوگیری از آنها ضعیف عمل‌کرده‌اند.

قانون‌گذاری در حیطه رمزارزها می‌تواند اندکی از این مشکلات و فعالیت‌های غیرقانونی بکاهد و اعتبار بیشتری به کریپتوکارنسی ببخشید. چرا که بسیاری از دارایی‌ها در دنیا قانونی هستند و تمایل دارند در بازارهای قانونی و دارای چهارچوب وارد شوند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار