۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
رونمایی غول جست و جوی چین از  محصولی مشابه ChatGPT

شرکت «بایدو» که از آن به عنوان گوگل چینی هم یاد می‌کنند قصد دارد سرویسی مشابه ChatGPT ،سرویس هوش مصنوعی پرسروصدای این روزها عرضه کند. 

فردای اقتصاد - شرکت «بایدو» که از آن به عنوان گوگل چینی هم یاد می‌کنند قصد دارد سرویسی مشابه ChatGPT ،سرویس هوش مصنوعی پرسروصدای این روزها عرضه کند.

بایدو که بزرگترین جست و جوگر چین است قرار است اپلیکیشنی مشابه ChatGPT را تا کمتر از یک ماه دیگر منتشر کند. این اقدام بایدو نشان دهنده زمین بازی جدیدی در صنعت جست و جو است که برای سالها به عنوان یک بخش کلیدی در صنعت تکنولوژی به شمار می‌آمده است. 

شرکت‌های بزرگی چون گوگل و یاهو در زمینه هوش مصنوعی بسیار از شرکت OpenAI ( که ChatGPT  یکی از محصولات آن است)   پیشگام‌تر بوده‌اند و اتفاقا یکی از دلایل ایجاد شرکت OpenAI مقابله با انحصار هوش مصنوعی در جایی مثل شرکت گوگل بوده است. 

مرتبط: ChatGPT چیست و  چگونه کار می‌کند؟

اما موفقیت ChatGPT در ارایه محصولی که می‌تواند پاسخ‌های بسیار دقیقی به پرسش‌های کاربران بدهد باعث شهرت قابل توجه این شرکت و محصولش شد. اما تحولی که ChatGPT در  عرصه هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند باعث هراس شرکتهایی چون گوگل شده است. 

تنها اعلام خبر اینکه بایدو می‌خواهد محصولی مشابه ChatGPT عرضه کند باعث رشد قیمت سهام ۵.۸ درصدی این شرکت شد. 

بایدو میلیاردها دلار روی تحقیقات هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده و نام سیستم هوش مصنوعی این شرکت Ernie است که با سیستم یادگیری ماشینی برای سالها آموزش دیده و به گفته مقامات این شرکت می‌تواند کاملا با ابزاری چون ChatGPT رقابت کند. 

بایدو، علی بابا، تنسنت و بایت‌دنس بزرگترین بازیگران اینترنتی چین به شمار می‌روند. 


برای آشنایی با ChatGPT  این گفت و گو  را ببینید: 


چرا  ChatGPT صنعت هوش مصنوعی را متحول کرد؟

ربات هوش مصنوعی ChatGPT طی چند ماه اخیر سروصدای زیادی در فضای تکنولوژی ایجاد کرده و باعث شده بسیاری به این باور برسند که تحولات سریعی در عرصه ربات‌های هوشمند رخ خواهد داد. 

این ربات که از طریق یک صفحه چت معمولی کار می‌کند می‌تواند به پیچیده‌ترین سوالات پاسخ‌های نسبتا دقیق بدهد و همین باعث تمایز این محصول با نمونه‌های مشابه مثل دستیارهای هوشمند روی موبایل‌ها مانند سیری اپل و الکسا آمازون شده است.  

به گفته کارشناسان تاسیس شرکت OpenAI با هدف مقابله با انحصار گوگل در عرصه هوش مصنوعی شکل گرفت و بنیانگذاران آن کسانی مثل ایلان ماسک، پیتر تیل و سام آلتمن بودند اما حالا این شرکت با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارددلاری که جذب کرده عملا مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته و احتمالا در آینده آن را در محصولات ویندوزی و آفیس و حتی جست و جو گر بینگ خواهیم دید. 

حالا با استقبالی که از این چت بات صورت گرفته، تهدید جدی پیش روی گوگل قرار دارد ChatGPT است. این چت بات محبوب که توسط OpenAI ساخته شده توانسته توجه بسیاری را در سیلیکون ولی به سمت خود  جلب کند و سرمایه‌گذاران بزرگی را هم به سمت خود آورده است. 

حتی مشخص شده که مدیران گوگل برای مواجهه با این رقیب تکنولوژیک به تکاپو افتاده‌اند. به خصوص همه میدانیم مایکروسافت می‌خواهد به تنهایی ۱۰ میلیارد دلار روی OpenAI سرمایه‌گذاری کند تا محصولات این شرکت مانند موتور جست و جوی بینگ و همچنین مجموعه اپلیکیشن‌های آفیس با این تکنولوژی سازگار شوند. 

ChatGPT از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین پرسش‌ها را پاسخ می‌گوید و به نوعی انقلابی در جهان جست و جو را رقم می‌زند و این برای گوگلی که جست و جو محور اصلی کسب و کار آن بوده اصلا ساده نیست. 

تحلیل‌گران معتقدند با افزایش کاربران ChatGPT به مرور گوگل مهمترین مزیت خود یعنی آگهی‌های دیجیتالی را به مرور از دست خواهد داد. 


درباره چت جی پی تی همچنین این ویدیو کلیپ را ببینید 

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار