۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
بورس به مدار صعودی باز می‌گردد؟

مجتبی باباکشی‌زاده، کارشناس بازار سرمایه در برنامه زنگ پایان دوشنبه به بررسی شرایط بورس امروز و چشم‌انداز آتی آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان دوشنبه همراه با مجتبی باباکشی‌زاده کارشناس بازار سرمایه، به بررسی شرایط بورس امروز و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ابتدای سخنان خود درباره بورس این روزها عنوان کرد که شرایط متعددی در ریزش بازار سهام طی روزهای اخیر وجود داشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به بودجه ۱۴۰۲، سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی و تثبیت نرخ دلار نیما در قیمت ۲۸۵۰۰ تومان، حواشی اخیر عرضه خودرو در بورس کالا و تاییدیه و تکذیبیه‌های پس از آن و همچنین ریسک‌های سیاسی همچون حمله اخیر به اصفهان اشاره کرد.

 او در ادامه به موضوع ریزش یکدست بازار در واکنش به حواشی صنعت خودرو پرداخت و اعتقاد داشت: این صنعت و مشکلاتی که در آن وجود دارد، نمونه کاملی از نبود هماهنگی و اراده اصلاح در سیاستگذاری اقتصادی کشور است و این موضوع نشان می‌داد که آیا سیاستگذار به صورت واقعی اراده اصلاحات اقتصادی را دارد یا ممکن است بار دیگر همچون گذشته به دخالت‌های نادرست بپردازد. دیگر صنایع نیز از این موضوع متاثر شدند زیرا این رویه در سیاستگذاری‌ها نشان می‌دهد که دولت همچنان بر اقدامات نادرست خود پافشاری می‌کند و در صورت عدم اصلاح، دیگر گروه‌ها نیز ممکن است با چنین شرایطی مواجه شوند.

باباکشی‌زاده در رابطه با ضربه‌ای که موضوع اخیر به اعتماد سهامداران وارد کرد اظهار کرد در علم مالی همواره گفته می‌شود: پول بسیار ترسو است و با کوچکترین چالشی از بازارها خارج می‌شود بنابراین پس از یک دوره از بین رفتن اعتماد سهامداران که در سال ۹۹ اتفاق افتاد و به فرسایشی شدن بازار طی سال‌های گذشته منجر شد، این موضوع می‌تواند تبعات خود را داشته باشد اما سهامداران می‌توانند به دور از نوسانات و هیجانات مقطعی، با انتخاب سهام درست که بر پایه تحلیل و چشم‌انداز سودآوری و طرح‌های توسعه‌ای که در دست اجرا دارند، به سودهای خوبی در ادامه برسند.

این کارشناس اعتقاد دارد: بورس تهران در سال آینده می‌تواند از سقف تاریخی خود عبور کند و برای این موضوع محرک‌های مهمی از جمله نرخ ارز، تورم، چشم‌انداز مناسب بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها، قیمت‌های ارزنده سهام و... را دارد.

 او در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این سوال که آیا خرید همراه با حقوقی‌ها در بازار منفی و قیمت‌های پایین، اقدام درستی است یا خیر، اعتقاد داشت به طور کلی ورود و خروج حقیقی‌ها به بازار، نشانه مهم‌تری است زیرا بخش عمده‌ای از خرید حقوقی‌ها به دلیل حمایت از سهام شرکت‌هاست و ممکن است دلیل بنیادی مشخص و قانع‌ کننده‌ای نداشته باشد اما بهترین کار در زمینه خرید سهام، تحلیل شخصی و بررسی شرایط شرکت‌ها توسط دانش مالی است و سهامداران بهتر است که با توجه به تحلیل و استراتژی خود اقدام به خرید سهام کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار