۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
پارادوکس‌های بازار کار ایران

مهران بهنیا، پژوهشگر اقتصادی در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به مسائل بازار کار در ایران و تاثیر متغیرهای اقتصادی روی بازار کار ایران پرداخت. 

فردای اقتصاد: مهران بهنیا، پژوهشگر اقتصادی در برنامه شمارش معکوس سه‌شنبه به بررسی تاثیر متغیرهای اقتصادی روی بازار کار ایران پرداخت. در این برنامه بهنیا به نرخ بالای بیکاری در جوانان دارای تحصیلات عالی و نرخ بیکاری زنان اشاره کرد و در ادامه به مقایسه نرخ بیکاری در کشورهایی مانند مصر و تونس پرداخت که بازار کار مشابه ایران دارند. 

به گفته وی یکی از مسائل بازار کار ما عرضه زیاد نیروی جوان دارای تحصیلات دانشگاهی است که نمی‌توانند وارد بازار کار شوند. از طرفی هم اگر از سمت تقاضای بازار کار نگاه کنیم، ۸۰درصد اشتغال در بنگاه‌های بسیار کوچک بوده که باعث ایجاد نوسانی ۸۰درصدی در بازار کار شده است.

این پژوهشگر اقتصادی در ادامه ضمن بررسی افزایش نرخ دستمزد و تاثیر آن بر تورم به این سوالات پاسخ داد که مقدار افزایش نرخ دستمزد تابع چه اموری است؟ نرخ دستمزد چگونه تعیین می‌شود؟
وی در این خصوص عنوان کرد: تعیین دستمزد در اقتصاد ایران بر اساس چانه‌زنی سه‌گانه بین نمایندگان کارفرمایان و نمایندگان شاغلین و دولت که به عنوان ناظر و ضلع سوم است، اتفاق میفتد. 
بهنیا در ادامه به مقایسه رشد شاخص قیمت‌ها و حداقل دستمزد پرداخت و گفت: چیزی که انتظارات تورمی را در ایران شکل می‌دهد، تحولات نرخ ارز است که باعث می‌شود افراد میزان دستمزد خود را با کشورهای دیگر مقایسه کرده و این تفاوت مسبب افزایش مهاجرت می‌شود.

بهنیا با بیان اینکه تورم به دو صورت می‌تواند اتفاق بیفتد، عنوان کرد: یک عامل افزایش تورم ناشی از افزایش هزینه بنگاه‌ها  و شوک‌های هزینه‌ای مانند رشد نرخ ارز، افزایش دستمزد و بخشی دیگر ناشی از سیاست‌های پولی دولت است. 
به گفته این پژوهشگر اقتصادی بدنه اصلی تورم در کشور، تورمی است که ناشی از افزایش رشد نقدینگی باشد که فزاینده اتفاق میفتد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش هزینه‌ها باعث تورم می‌شود اما به صورت لحظه‌ای است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار