آشتی دوباره فردوسی با نیما

چهار نرخ ارز همگرا شدند
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۹
آشتی دوباره فردوسی با نیما

نرخ ارز صرافی ملی به نیما رسید. با ریزش قیمت دلار آزاد، توافقی و متشکل در کنار رشد تدریجی نیما همه نرخ‌ها همگرا شدند.

فردای اقتصاد: دلار در بازار آزاد معاملات امروز را با گپ منفی ۱۸۰ تومانی آغاز کرد و تا کف ۲۸۱۸۰ تومان عقب‌نشینی داشت. البته حوالی ساعت ۱۳ به ناگهان با حمایت معامله‌گران تا سطح ۲۸۷۰۰ تومان بازگشت.

در همین حال، قیمت دلار در بازار متشکل ارزی و صرافی ملی هم کاهش ناگهانی حدودا ۱۴۰۰ تومانی داشت و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شدند. این کاهش عجیب در نرخ صرافی ملی موجب شد تا نرخ این ارز پس از حدود ۶ ماه بار دیگر به قیمت دلار در سامانه نیما برسد. اگر بازار سنا و نیما که محل معاملات ارزی بازیگران بزرگ همچون صادرکنندگان، واردکنندگان و صرافی‌هاست را کنار بگذاریم، نرخ ملی ارزان‌ترین نرخ در بازار ارز است. نرخ صرافی ملی همان نرخی است که مسافران به این قیمت می‌توانند از صرافی‌ها ارز بخرند.

دلار توافقی هم امروز وارد کانال جدید ۲۷ هزار تومان شد. دلار توافقی نرخی است که صرافی‌ها با این نرخ به مشتریانی که کارت ملی ارائه کنند تا حداکثر ۲ هزار دلار در سال ارز می‌فروشند. منشا این دلارها در واقع ارز اسکناس صادرکنندگان است که آن‌ها به صورت مستقیم و با نرخی توافقی به صرافان می‌فروشند. صرافان نیز پس از لحاظ کردن حاشیه سود حداکثر یک درصدی خود، این دلارها را به متقاضیان با نرخ موسوم به «دلار توافقی» تخصیص می‌دهند.

آشتی دوباره فردوسی با نیما
قیمت دلار در بازارهای مختلف

سامانه نیما در دوره‌های صعودی دلار آزاد اجازه رشد نیافته بود. از خرداد ماه بود که همزمان با شکستن سقف تاریخی دلار آزاد، بالاخره دلار نیما صعودی شد و به تدریج از کانال ۲۴ به ۲۶ هزار تومان رسید.

حال با توجه به آنکه نرخ‌های بازارهای مختلف در حال اجماع روی نرخ نیمایی هستند، دو سناریو برای آینده قابل پیش‌بینی است. برخی تصور می‌کنند بازارساز همچون قبل تلاش خواهد کرد نرخ نیما را کاهش دهد تا فاصله نرخ‌های آزاد و نیما حفظ شوند. گروهی دیگر اما عقیده دارند این بهترین زمان برای دولت رئیسی برای به رسمیت شناختن بازار آزاد و تک‌نرخی کردن دلار است. بدیهی است پیش‌نیاز چنین اتفاقی، کناره‌گیری از تعیین دستوری نرخ‌ها و چند دسته کردن بازار ارز است.

آشتی دوباره فردوسی با نیما
اختلاف نرخ دلار آزاد و نیما در حال کاهش و رسیدن به سطوح کم‌سابقه از اسفند ۱۴۰۰ است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار