۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲
مرگ دراماتیک پرویز مشرف در این کشور عربی

پرویز مشرف، رئیس جمهوری سابق پاکستان امروز یکشنبه در بیمارستان دوبی درگذشت.

ایسنا: شبکه خبری ژئو اعلام کرد پرویز مشرف ۷۹ ساله به دلیل بیماری در بیمارستان آمریکایی دوبی بستری بود.

پرویز مشرف در ۱۱ اوت ۱۹۴۳ در دهلی نو هند به دنیا آمد. او که در سال ۱۹۹۹ با یک کودتا قدرت را به دست گرفت و همچنین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ رئیس‌جمهور پاکستان بود.

مشرف در سال ۱۹۴۷، زمانی که پاکستان از هند جدا شد، با خانواده‌اش از دهلی نو به کراچی نقل مکان کرد. او پسر یک دیپلمات حرفه‌ای بود و طی سال‌های ۱۹۴۹–۱۹۵۶ در ترکیه زندگی کرد.

او در سال ۱۹۶۴ به ارتش پیوست، از دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش در کویته فارغ التحصیل شد و در کالج سلطنتی مطالعات دفاعی لندن شرکت کرد. او تعدادی انتصاب در واحدهای توپخانه، پیاده نظام و کماندویی داشت و همچنین در دانشکده ستاد در کویته و در جناح جنگ دانشکده دفاع ملی تدریس کرد.

مشرف در جنگ های ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱ پاکستان با هند شرکت کرد. نخست وزیر نواز شریف در اکتبر ۱۹۹۸ او را به ریاست نیروهای مسلح منصوب کرد. اعتقاد بر این است که مشرف نقشی کلیدی در تهاجم به بخش تحت کنترل هند در منطقه مورد مناقشه کشمیر در تابستان ۱۹۹۹ ایفا کرده است. تحت فشار بین المللی، شریف بعدا به سربازان دستور داد تا به قلمرو تحت کنترل پاکستان عقب نشینی کنند که این اقدام ارتش را عصبانی کرد. در ۱۲ اکتبر ۱۹۹۹، زمانی که مشرف خارج از کشور بود، شریف او را برکنار کرد و سعی کرد از فرود هواپیمای حامل مشرف در فرودگاه کراچی جلوگیری کند. با این حال، نیروهای مسلح کنترل فرودگاه و دیگر تأسیسات دولتی را به دست گرفتند و شریف را خلع کردند و راه را برای ریاست یک دولت نظامی برای مشرف هموار کردند.

اگرچه مشرف عموماً دارای نظرات معتدلی بود و وعده بازگشت نهایی به حکومت غیرنظامی را داد، قانون اساسی را به حالت تعلیق درآورد و پارلمان را منحل کرد. او شورای امنیت ملی را تشکیل داد که متشکل از افراد غیرنظامی و نظامی بود تا پاکستان را در دوره موقت اداره کند. او در اوایل سال ۲۰۰۱ ریاست جمهوری را بر عهده گرفت و بعداً تلاش کرد تا با هند بر سر منطقه کشمیر توافق کند. پس از حملات ۱۱ سپتامبر در سال ۲۰۰۱ در ایالات متحده و متعاقب آن حمله ایالات متحده به افغانستان در اواخر همان سال، دولت ایالات متحده روابط نزدیکی با مشرف در تلاش برای ریشه کن کردن افراط‌گرایان در منطقه مرزی افغانستان و پاکستان ایجاد کرد.

مشرف

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا جابرصفار IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    بنام خوبیها -کشور پاکستان افراد زیادی را در قامت سکاندار ازجمله علی بوتو - بینظیر بوتو و پرویز مشرف را به خود دیده است، ولی باید باور داست هیچ فرد، هیچ اندیشه برای همیشه نیست پس درس عبرتی است برای همه، لذا در طول این عمر اندک فقط یک رنگی، خوبی، فداکاری، مبارزه با ظلم و عدم عمراهی با زیاده خواهان میم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها