۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
پول‌های خارج شده از بورس کجا می‌روند؟

امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس یکشنبه به بررسی دلایل خروج پول از بورس پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس یکشنبه همراه با امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلایل خروج پول از بورس پرداختیم. جعفری در ابتدای صحبت‌های خود به دو برش زمانی از بورس تهران پرداخت که طی یک هفته گذشته دو روی متفاوت از خود را به نمایش گذاشت. در برش اول بازار به دلیل شرایط تورمی ایجاد شده و رشد نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی به خود گرفته بود و در برش دوم نیز شاهد بازاری سرخ‌رنگ با خروج پول‌های سنگین به دلیل حواشی ایجاد شده در صنعت خودرو بودیم. او اعتقاد داشت که طی سالیان گذشته به دلیل رفتارهای دولت و سیاستگذاران به عنوان بازیگر اصلی بازار سهام، هرازچندگاهی اتفاقاتی خاص رخ می‌دهد که به خروج پول از بورس منجر می‌شود و این درحالیست که دولت در دیگر بازارها چنین کنترلی ندارد و همین موضوع به کوچ سرمایه از بورس به بازارهای سفته‌بازی می‌انجامد. 
جعفری در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد که به دلیل اتفاقات رخ داده، بورس تهران اکنون در بین بازارهای مختلف، کمترین قیمت دلاری را دارد که این موضوع و ارزندگی سهام در قیمت‌های کنونی می‌تواند دلیلی برای خرید سهام باشد اما به هرحال حواشی موجود در بازار سهام نیز در دیگر بازارها دیده نمی‌شود. 
او همچنین سهامداران را به سه دسته مختلف تقسیم کرد و اعتقاد داشت که افراد با استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مختلف می‌توانند انتخاب‌های متفاوتی برای پرتفوی خود داشته باشند. وی همچنین معتقد بود که در بازه زمانی سه سال گذشته از سال 99 تاکنون، شرایط بازارها نشان داده است که بورس تهران از رقبای خود جامانده که این موضوع دلایل متعددی را پشت سر خود دارد که می‌توان به سیاست‌های اقتصادی نادرست و خلع‌الساعه و همچنین شرایط نامناسب سیاسی کشور اشاره کرد که بورس تهران به دلیل پلتفرمی که دارد بسیار سریع به این موضوعات واکنش می‌دهد و با خروج پول همراه می‌شود.
وی افزود که رفتار دولت در بورس تهران و قیمتگذاری دستوری در صنایع دیگر باعث شده است که شرکت‌ها به ارزان فروشی مجبور شوند و این یعنی فردی که سهام می‌خرد بر دارایی تحت تملک خود کنترلی نداشته باشد که نتیجه آن نیز خروج پول و ورود به بازارهای سفته‌بازی است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    بجایی میرودکه دولت نتواندسرمایه اورانابودکنددولت قبل رادیدیم همه رادعوت وسرمایه مردم رانابوذکردکسی هم به اوکاری نداشت
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
    به شرط صبر بورس بهترین و پاک‌ترین پول هست چون در بالابردن قیمت مالک و ماشین و مردم سر کار ندارد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار