۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
ترسیم مسیر بورس با چالش خودرویی‌ها

علی اصغر مهری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، در برنامه شمارش معکوس دوشنبه به بررسی سرنوشت بورس تهران با سیاستگذاری دستوری پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس دوشنبه همراه با علی اصغر مهری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی سرنوشت بورس تهران با سیاستگذاری دستوری پرداختیم. مهری‌زاده در ابتدای صحبت‌های خود به بحث عرضه خودرو در بورس کالا و حواشی پس از آن اشاره کرد و اعتقاد داشت که عرضه خودرو در بورس کالا طی عمر کوتاه خود موجب اتفاقات مثبتی برای خودروسازان، مصرف‌کنندگان و همچنین بازار خودرو شده بود و پس از مدت‌ها شاهد شفافیت و کاهش قیمت قابل قبولی در این بازار بودیم که متاسفانه شورای رقابت با دخالت در آن، موجب تغییر شرایط و بازگشت به دوران قبل شد.

 وی افزود: شورای رقابت نهادی است که توسط خود دولت تشکیل شده اما اکنون توانایی مقابله با آن را ندارد و به راحتی می‌تواند قوانین جدیدی را وضع کند. مهری‌زاده در ادامه صحبت‌های خود به اعتقاد شورای رقابت در خصوص انحصاری بودن بازار خودرو پرداخت و عنوان کرد که این شورا در دستورالعمل خود، قیمتگذاری دستوری را محکوم کرده اما در عمل به انجام آن می‌پردازد و این موضوع به هیچ عنوان نمی‌تواند به شکست انحصار منجر شود بلکه تمامی گروه‌های درگیر در این صنعت را متضرر خواهد کرد و تنها به نفع دلالان این بازار است.

مهری‌زاده تاکید کرد: درس اول علم اقتصاد در رابطه با مبحث انحصار عنوان می‌کند که راه مقابله با این موضوع ایجاد یک بازار آزاد و قیمتگذاری براساس عرضه و تقاضاست و در بازار خودرو ایران نیز اگر شاهد باز شدن مسیر خودروهای وارداتی باشیم و خودروسازان داخلی نیز با قیمت‌هایی نزدیک به خودروهای مشابه خارجی، محصولات خود را به فروش برسانند، بدون نیاز به اقداماتی اینچنین، می‌توانیم شاهد شکست انحصار در بازار خودرو کشور باشیم.

وی همچنین درباره توانایی شرکت‌ها و بخش مدیریت سهام آن‌ها در پاسخ به چنین شوک‌هایی عنوان کرد: اکثر شرکت‌های حاضر در بورس تهران یا دولتی هستند یا خصولتی و یا به شکلی به دولت متصل شده‌اند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که آن‌ها در بتوانند در پاسخ به چنین اتفاقاتی واکنش خاصی نشان دهند و اغلب شاهد تمیکن آن‌ها هستیم که اتفاق بسیار ناخوشایندی است و موجب تضییع حقوق سهامداران می‌شود، با این حال اما شرکت‌های خصوصی در این شرایط وضعیت بهتری دارند و می‌توانند اقداماتی را در جهت واکنش به آن نشان دهند.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها نیز به این موضوع پرداخت که چرا با وجود محرک‌های صعودی قوی در بسیاری از صنایع و کلیت بازار، چالش خودرویی‌ها تمامی صنایع را تحت الشعاع قرار داده است، عنوان کرد: این صحبت که بسیاری از صنایع ما ربطی به صنعت خودرو ندارند و نباید از این موضوع تاثیر بپذیرند، حرف درستی است اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که اتفاق رخ داده برای خودرویی‌ها یک نگرانی‌ همه‌گیر را در تمامی صنایع ایجاد کرده است که بعید نیست در آینده چنین شوک‌هایی نیز به دیگر گروه‌ها وارد شود و آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه کند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار