۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸
رشد قیمت طلای جهانی ادامه دارد+ تب تند تقاضا برای فلز زرد

قیمت طلا در نیم قرن گذشته با رشد ۷۸۰ درصدی همراه شده و حالا به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از عوامل شامل تورم، رکود و بی‌ثباتی‌های سیاسی پشتیبان فلز زرد خواهند بود.

فردای اقتصاد: تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در بازار طلا منجر به افزایش قابل توجه قیمت این فلز گران‌بها در نیم قرن گذشته شده است. این در حالی است که امروزه، طلا نه تنها برای مقاصد سرمایه‌گذاری و ساخت جواهرات، بلکه برای ساخت وسایل الکترونیکی و پزشکی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این، خزانه‌های دولتی و بانک‌های مرکزی یکی از منابع مهم تقاضا برای فلز زرد را تشکیل می‌دهند.

ذخایر بانک مرکزی

بر اساس گزارشی که اخیرا توسط بلومبرگ منتشر شده بانک‌های مرکزی جهانی بیشترین طلا را از زمان کنار گذاشتن استاندارد طلا توسط ایالات متحده در سال ۱۹۷۱ انجام داده‌اند؛ چرا که پس از کاهش خرید طلا توسط بانک مرکزی در سال ۲۰۲۰، این مولفه در سال ۲۰۲۱ دوباره افزایش یافت و در سال ۲۰۲۲ مجددا از رکورد ۵۰ ساله عبور کرد. بزرگترین خریدار طلا در سال ۲۰۲۲ بانک مرکزی ترکیه و پس از آن ازبکستان، هند و قطر بودند. از طرفی شورای جهانی طلا (WGC) اخیرا اعلام کرد بانک‌های مرکزی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲، ۳۹۹ تن طلا به ارزش حدود ۲۰ میلیارد دلار خریداری کردند که به افزایش تقاضای جهانی برای این فلز کمک کرد.

خرید زیاد طلا از سوی بانک‌های مرکزی نشان‌دهنده تمایل آن‌ها برای افزایش دارایی‌هایی است که از نظر تاریخی به‌عنوان یک ذخیره ثابت ارزشی و پوششی در برابر تورم و آشفتگی بازار مالی تلقی می‌شود. شورای طلای جهانی اعلام کرد که اروپا، ترکیه و خاورمیانه همگی تقاضای زیادی از سوی سرمایه گذاران خرد داشته‌اند که به جبران تقاضای ضعیف در چین به دلیل تعطیلی کووید-۱۹ کمک می‌کند. ذکر این نکته نیز لازم است که مقدار قابل توجهی طلا نیز توسط بانک‌های مرکزی خریداری شده است که خریدهای خود را به طور عمومی گزارش نکرده‌اند و بانک‌هایی کشورهایی نظیر چین و روسیه به طور معمول اطلاعات مربوط به ذخایر طلای خود را منتشر نمی‌کنند.

سپر تورمی طلا

طلا اغلب به عنوان پوششی در برابر تورم تلقی می‌شود. به این ترتیب که با افزایش نرخ تورم قیمت طلا نیز افزایش می‌یابد. تاثیر تورم و ارزش دلار را می‌توان در روند اخیر قیمت طلا مشاهده کرد. با افزایش تورم در سال ۲۰۲۲، قیمت طلا در بیشتر روزهای سال کاهش یافت که می‌توان گفت تا حدی به دلیل کاهش قدرت دلار در برابر سایر ارزهای جهانی بود. با این حال، پس از رسیدن نرخ طلای جهانی به کمتر از ۱۶۳۰ دلار در هر اونس در سپتامبر و اکتبر ۲۰۲۲، قیمت طلا با تداوم تورم و نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی که قیمت‌ها را در طول سه ماهه چهارم و تا سال ۲۰۲۳ تقویت کرد، در روند رو به بهبودی قرار گرفت.

چه عواملی باعث افزایش قیمت طلا می‌شود؟

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که تقاضا صنعتی در نیمه اول سال ۲۰۲۲، طبق اعلام شورای جهانی طلا، تقریباً ۴۴ درصد از تقاضای طلا را به خود اختصاص دادند. هند، چین و ایالات متحده مصرف‌کنندگان بزرگ طلا برای جواهرات از نظر حجم هستند. ۷.۵ درصد دیگر از تقاضا به فناوری و استفاده‌های صنعتی برای طلا نسبت داده می‌شود؛ جایی که این فلز در ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. بنابراین، قیمت طلا می‌تواند تحت تاثیر نظریه اولیه عرضه و تقاضا باشد. با افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی مانند جواهرات و لوازم الکترونیکی، قیمت طلا می‌تواند افزایش یابد.

به نظر حفاظت از ثروت در دوران عدم اطمینان اقتصادی، همانطور که در دوران رکود اقتصادی مشاهده می‌شود باعث خواهد شد تا افراد بیشتری به دلیل ارزش پایدار طلا به سرمایه‌گذاری روی این فلز ارزشمند روی می‌آورند. طلا اغلب به عنوان پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران در زمان‌های آشفته در نظر گرفته می‌شود. از طرفی هنگامی که بازده مورد انتظار یا واقعی اوراق قرضه، سهام و املاک کاهش می‌یابد، علاقه به سرمایه‌گذاری در طلا می‌تواند افزایش یابد و قیمت آن را افزایش دهد. بر این اساس، طلا می‌تواند به عنوان پوششی برای محافظت در برابر رویدادهای اقتصادی مانند کاهش ارزش پول و افزایش تورم استفاده شود. علاوه بر این، طلا به عنوان محافظی در طول دوره‌های بی‌ثباتی سیاسی در نظر گرفته می‌شود.

بررسی کارشناسان این حوزه نیز حاکی از آن است که خرید بانک مرکزی و سرمایه‌گذاری خرده‌فروشی برای طلا قوی باقی بماند. علاوه براین، انتظار می‌رود که روند قوی تقاضا برای جواهرات در برخی مناطق مانند هند و آسیای جنوب شرقی همچنان رو به رشد باشد.

منبع: کیتکو، شورای جهانی طلا و دانشنامه سرمایه‌گذاری اینوستوپدیا

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار