۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
بورسی‌ها در انتظار سقف‌شکنی باشند؟

مهرزاد منتظری، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه به بررسی چشم‌انداز بورس تهران پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس چهارشنبه همراه با مهرزاد منتظری، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز بورس تهران پرداختیم. منتظری در ابتدای صحبت‌های خود به چالش‌های اخیر بورس تهران پرداخت و عنوان کرد که حواشی ایجاد شده برای گروه خودرو، پس از رالی صعودی خوبی که بورس تهران طی کرده بود، منجر به ایجاد یک شوک منفی و حرکت نزولی شد. روز گذشته نیز شورای عالی بورس در این رابطه طی اقدامی محتاطانه، در جهت تداوم عرضه خودرو در بورس کالا پافشاری کرد اما خودروهایی که قرار است هفته آینده در بورس کالا عرضه شوند، محصولاتی بودند که شامل قیمت‌گذاری دستوری و مبحث انحصار نمی‌شدند و مسئله اصلی بر سر خودروهایی است که توسط خودروسازان داخلی تولید می‌شوند. از سمتی مصوبه کمیسیون تلفیق نیز اگرچه نکات مثبتی را با خود به همراه داشت اما نکات منفی آن نیز کم نبود و برآیند این مسائل نشان می‌دهد که این چالش همچنان می‌تواند برای مدتی ادامه داشته باشد و بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

منتظری در ادامه صحبت‌های خود به محرک‌های صعودی بورس تهران اشاره کرد. از نظر این کارشناس، اختلاف نزدیک به ۶۰ درصدی نرخ دلار نیما و فردوسی اگرچه در ماهیت خود تهدیدی برای بورس تهران است و شرکت‌های صادراتی را با مشکلاتی مواجه می‌کند، اما طبق تحربیات قبلی، این موضوع نمی‌تواند ادامه‌دار باشد و احتمالا در آینده نه چندان دور شاهد کاهش سهم دلار ۲۸۵۰۰ تومانی خواهیم بود. وی ادامه داد که طی روزهای گذشته نیز معاملات صنایع بزرگ در بورس کالا، شرایط بهتری را پیدا کرده است و شرکت‌ها محصولات خود را با دلار نزدیک به ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند که یکی از دلایل رنگ سبز بورس در روز گذشته بود.

او همچنین به بازارهای جهانی و قیمت کامودیتی‌ها اشاره کرد و اعتقاد داشت: قیمت‌های کنونی در سطوح مناسبی نسبت به میانگین فصول قبل قرار دارند و اگرچه پیش‌بینی نمی‌شود که صعودهای خیره‌کننده‌ای در کامودیتی‌ها رخ دهد اما انتظار نیز نمی‌رود که با کاهش سیاست‌های انقباضی نیز شاهد کف‌های گذشته باشیم که این موضوع به بهبود صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌ها و فصول آینده خواهد انجامید.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که نرخ شامخ ۴۱ واحدی در دی ماه که نشان از رکود اقتصادی دارد، چه پیامی برای بورس تهران خواهد داشت، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از کاهش نرخ شامخ در دی ماه به دلیل اعتراضات چند ماهه در داخل کشور و هچنین بحران انرژی و قطع گاز بسیاری از صنایع بود که روند اقتصادی کشور را با اختلال همراه کرد اما پیش‌بینی می‌شود که در ماه‌های پیش رو و با کاهش اثرات این اتفاقات، بار دیگر وضعیت رو به بهبود برود. وی ادامه داد که شرایط اقتصادی کشور متاسفانه چشم‌انداز مناسبی ندارد و وضعیت سیاسی کشور نیز در شرایط خوبی قرار ندارد که این موضوع باعث شده است در شرکت‌ها همچون گذشته طرح‌های توسعه قابل توجهی را شاهد نباشیم. این موضوع باعث شده است که بورس تهران نیز صعودهای خود را صرفا به تورم گره بزند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار