۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
گفت‌وگوی بایدن با سران تروئیکای اروپایی درباره برجام

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس روز گذشته نزولی و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۸،۹۲۱ واحدی (معادل ۰.۶۲ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۰.۲۲ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به  ۲،۷۷۸ میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، فلزات اساسی و شیمیایی و در بین نمادها خساپا، دارایکم و های‌وب بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فخوز و سامان بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای وامید و های‌وب داشتند.

معاون وزیر اقتصاد: امکان اجرای آزمایشی طرح کالابرگ از اول مهر ماه فراهم شده است. 

وزیر ارشاد: نظام مالیاتی باید عادلانه و بدون تبعیض باشد؛ مالیات سلبریتی‌ها باید در قانون مالیات‌های مستقیم مورد بحث قرار بگیرد. 

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند. 

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور  یکی از برنامه‌های آتی نظام مالیاتی را ایجاد کد اقتصادی برای هر ایرانی برشمرد و گفت: این اقدام باعث تحول جدی در حوزه مالیات ستانی می‌شود.

آمارهای منتشرشده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد با آغاز فعالیت دولت سیزدهم در ایران ذخایر ارزی در دسترس ایران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بر این اساس ذخایر ارزی در دسترس ایران رشد ۲۳۲ درصدی داشته و از ۱۲.۴۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۴۱.۳۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.  

وزیر اقتصاد: یکی از راهکارهای رفع ناترازی بانک‌ها را واگذاری اموال مازاد بانکی می‌دانیم و امسال بخشی از این اموال منجمد از طریق بازار سرمایه واگذار می‌شود که به دنبال آن امسال پتروشیمی شازند با ارزش ٣٣ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه واگذار خواهد شد. 

ایران خودرو: ارزش گذاری سهام ایرانخودرو انجام شده اما تا کنون تحویل شرکت داده نشده است. 

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو در نیمه دوم سال جاری خبر داد و در عین حال گفت که اصلاح اساسنامه ETF ها در جریان بررسی در دولت است. 

وزیر امور اقتصادی و دارایی: صادرکننده‌های مجوزهای کسب و کار باید هر سه ماه یکبار آزمون برگزار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی: ثبت‌نام مجدد نهضت ملی مسکن همزمان با هفته دولت در شهرهایی که زمین در آنها تامین شده است، آغاز می‌شود.

«بوریس جانسون»‌ نخست وزیر موقت انگلیس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه، «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان و «جو بایدن»‌ رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی مشترک درباره مذاکرات کنونی درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرده و بر ضرورت تقویت حمایت از شرکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی ‌و محدود کردن ایران تاکید کردند.

وزارت امور خارجه امارات از بازگشت و از سرگیری فعالیت « سیف محمد الزعابی » سفیر این کشور در تهران خبر داد. این امر بر اساس هماهنگی‌های مستمر با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس موازین دیپلماتیک جاری بین کشورها صورت می‌گیرد.

تحلیلگران بر این باورند که یکی از مهمترین دلایل مخالفت دولت فعلی اسراییل با احیای برجام، نزدیک بودن انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی است و این اتفاق می‌تواند موقعیت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق اسراییل در برابر یائیر لاپید، نخست‌وزیر کنونی را در این انتخابات تقویت کند.

روزنامه «هاآرتص» دیروز گزارش داد که مقامات تل‌آویو بر سر این موضوع که می‌توانند اشتیاق واشنگتن برای دستیابی به توافق احیای برجام را کاهش دهند یا نه، مطمئن نیستند. به نوشته این رسانه اسراییلی، احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در روزهای اخیر افزایش یافته، اما همچنان شکاف‌های عمیقی بین تهران و واشنگتن وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار