معنای سفر رئیسی به چین

دکتر رحمن قهرمانپور
۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
معنای سفر رئیسی به چین

دکتر رحمن قهرمانپور / استاد روابط بین‌الملل

فردای اقتصاد: آذرماه امسال بود که شی ‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در سفر به خاورمیانه، آشکارا خواهان تعمیق روابط با عربستان شد و نه تنها برخلاف سال ۲۰۱۶ به ایران سفر نکرد، بلکه با اظهارنظری جنجالی در مورد جزایر سه‌گانه ایران،  آسیبی جدی به روابط تهران- پکن وارد کرد.

حالا با گذشت حدود دو ماه از آن سفر پرحاشیه، رئیس‌جمهور چین از ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دعوت کرده تا با سفری سه روزه راهی پکن شود. در این سفر، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر کشاورزی، سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و علی باقری‌کنی مذاکره‌کننده ارشد کشورمان رئیسی را همراهی می‌کنند.

گفته می‌شود حضور رئیس کل بانک مرکزی در تیم عازم پکن، با هدف تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه بانکی و مذاکرات در راستای گشایش‌های ارزی صورت می‌گیرد.

اکنون چند سوال مهم مطرح می شود؛ چین پس از گذشت دو ماه از سفر خود به عربستان با هدف تعمیق روابط با ریاض، با چه هدفی از رئیس‌جمهور ایران دعوت کرده و چه برنامه‌ای در سر دارد؟ علت همراهی وزرای مهم دولت با ابراهیم رئیسی در این سفر چیست؟ این سفر را چگونه می‌توان معنا کرد؟

دکتر رحمن قهرمانپور، استاد روابط بین‌الملل در تحلیل خود برای «فردای اقتصاد» به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار