۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
هواشناسی ایستگاه پایانی بورس ۱۴۰۱

ابراهیم نوایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس دوشنبه به بررسی قدم‌های نهایی بورس در ۱۴۰۱ پرداخت.

فردای اقتصاد: در شمارش معکوس دوشنبه همراه با ابراهیم نوایی، کارشناس ارشد بازار سرمایه، به بررسی قدم‌های نهایی بورس در ۱۴۰۱ پرداختیم. نوایی در ابتدای صحبت‌های خود به بررسی دلیل خروج پول ۱۰ همتی از سمت کدهای حقیقی در بهمن ماه و همچنین کاهش ارزش معاملات به زیر ۴ هزار میلیارد تومان پرداخت و عنوان کرد: در این زمان از سال همواره به دلیل انتشار لایحه بودجه دولت، ابهامات در بورس تهران به اوج خود می‌رسند اما امسال این موضوع با دو شوک دیگر تشدید شد. شوک اول مربوط به تغییر ریاست بانک مرکزی و سیاست‌های پولی جدید بود که با صحبت از تثبیت دلار نیما در ۲۸۵۰۰ تومان اتفاق افتاد و شوک بعدی نیز به حواشی اخیر صنعت خودرو و عرضه محصولات در بورس کالا بر می‌گردد.

وی اعتقاد داشت: این موضوعات باعث شده است تا سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به سرمایه‌گذاری در سهام از دست بدهند و به نوعی یک بلاتکلیفی شکل بگیرد که دلیل اصلی روند کاهشی متغیرهای بورس تهران نیز همین موضوع بوده است.

نوایی در ادامه صحبت‌های خود به دلیل بی‌توجهی بورس به دلار ۴۶ هزار تومانی اشاره کرد و معتقد بود: در زمان کنونی فعالان بازار سرمایه توجه کمتری به نرخ دلار دارند زیرا فعلا به دلیل نبود ثبات سیاستگذاری در اقتصاد کشور، نمی‌توان برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری‌های با ثباتی داشت و این موضوع باعث شده است تا شرایط به شکل کنونی رقم بخورد. وی افزود می‌توان اینگونه گفت که بورس تهران برای صعود خود نیاز به ثبات سیاستگذاری دارد و تا چنین موضوعی از سمت ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف دولت دیده نشود، نمی‌توان به صعودهای پرقدرت امیدوار بود.

وی در ادامه به پیش‌بینی روند بورس در ماه پایانی سال پرداخت و عنوان کرد: معمولا به طور تاریخی، بورس تهران در ماه انتهایی سال با فشار فروش حقوقی‌ها مواجه می‌شود زیرا بسیاری از صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ به دلیل نیاز به نقدینگی برای پرداخت مخارج پایان سال خود، به فروش سهام روی می‌آورند اما فعالان بازار باید توجه داشت که این زمان یک فرصت مناسب برای خریداری سهام ارزنده است و از آنجا که نمی‌توان کف‌های پایین‌تری برای بورس با شرایط کنونی متصور بود، می‌توان این بازه زمانی را یک فرصت خرید قلمداد کرد.

او افزود: بهار ۱۴۰۱ نیز به دلایل متعددی همچون مشخص شدن وضعیت بودجه ۱۴۰۲، نزدیکی به مجامع، انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماهه شرکت‌ها و... می‌تواند رنگ سبزی را برای بورس تهران به ارمغان بیاورد.

نوایی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر متغیرهای اقتصادی دو پیام متناقض برای صعود و نزول بورس دارند اشاره کرد: بازار سهام اکنون به دنبال تورم حرکت خواهد کرد زیرا نسبت به دیگر بازارها، عقب‌ماندگی زیادی دارد. از سمتی روند تورمی موجب می‌شود شرکت‌ها بدون طرح توسعه نیز با افزایش اسمی سودآوری‌های خود مواجه شوند که برای افزایش قیمت سهام و کسب بازدهی کافیست و اگر شرکتی در شرایط اقتصادی کنونی بتواند طرح‌های توسعه خود را نیز به بهره‌برداری برساند، می‌تواند بازدهی‌های بسیار بهتری را نیز محیا کند.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار