۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
رد پای رکود در متغیرهای بورس تهران؟

نگاهی به روند ارزش معاملات و ورود و خروج پول بورس تهران طی دو ماه گذشته، نشان از دور شدن بازار سهام از روزهای اوج دارد.

فردای اقتصاد: بورس تهران طی روز جاری اگرچه با نماگرهای سبزرنگی روبرو شد اما روند معاملات از روزهای کم‌رمق و کم‌نوسانی خبر می‌دهد که با وجود انتشار خبرهای مثبت و همچنین سقف‌شکنی اخیر دلار و رسیدن به بالای کانال ۴۶ هزار تومان نیز، صعودهای پرقدرتی را تجربه نمی‌کند. شاخص کل بورس امروز با وجود اینکه در شروع کار قدرت خوبی را در سمت تقاضا تجربه می‌کرد، از میانه معاملات با فشار بیشتر عرضه‌ها مواجه شد و در نهایت با یک افزایش ۰.۱۵ درصدی به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن نیز اگرچه شرایط بهتری را دنبال می‌کرد اما نهایتا به یک افزایش ۰.۴ درصدی بسنده کرد.

پس از رهایی بازار سهام از ریزش‌هایی که از ابتدای بهمن ماه و به واسطه مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا اتفاق افتاده بود، مدتی است که شاخص‌ها و قیمت سهام روزهای کم‌نوسانی را تجربه می‌کنند و به صورت روزانه شاهد افت و خیزهای بسیار کوچکی هستیم. با این وجود اما برخی از متغیرها هنوز نتوانسته‌اند خود را به روزهای اوج بازگردانند و به نوعی نشان از یک رکود کوتاه‌مدت در بورس تهران می‌دهند که عمدتا به دلیل ابهامات ناشی از تلاطم‌ها و ناهماهنگی‌ها سیاستگذاری اتفاق افتاده است.

ارزش معاملات که برای مدتی طولانی در زیر ۴ هزار میلیارد تومان قرار داشت، در اواسط دی ماه توانسته بود در روزهای اوج خود به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان نیز برسد اما شروع بهمن ماه همه چیز را تغییر داد و گویی که سرمای زمستان امسال تا عمق استخوان بورس نیز نفوذ کرد. ارزش معاملات خرد سهام از حوالی ابتدای بهمن ماه، روندی کاهشی را آغاز کرد که تاکنون نیز ادامه داشت است به طوری که طی روز گذشته پس از مدت‌ها بار دیگر به زیر ۴ هزار میلیارد تومان رسید و عدد ۳۷۲۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند که کمترین مقدار از تاریخ ۲۰ آذر ماه بوده است. ارزش معاملات خرد سهام در بازار روز جاری نیز تقریبا بدون تغییر نسبت به روز گذشته، عدد ۳۷۶۳ میلیارد تومان را به نمایش گذاشت.

این سیگنال رکودی تنها در ارزش معاملات خود را نشان نداده و اگر نگاهی نیز به وضعیت ورود و خروج پول کدهای حقیقی به سهم داشته باشیم، متوجه شرایط مشابهی می‌شویم. از ابتدای بهمن ماه امسال تا به امروز، که با انتشار نامه مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا نیز مصادف است، نزدیک به ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان پول از سمت حقیقی‌ها از چرخه معاملات خارج شده است تا این موضوع نیز از نگرانی دوباره فعالان بورسی خبر دهد. این درحالیست که در یک روز به تنهایی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha