۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
جزئیات عفو الهه محمدی و نیلوفر حامدی از زبان سخنگوی قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضاییه گفت:به خبرنگار و سلبریتی و ... کاری ندارم.  بنده مطرح کردم عفو معیاری است و پرونده‌ها با  معیارها تطبیق داده می شود.

ایسنا: مسعود ستایشی درباره فرایند عفو گسترده اخیر گفت: سعی می شود دامنه شمول را عفو تاجایی که مخالف قانون نباشد بیشتر کنند و علی رغم تلاش شبانه روزی به لحاظ گستردگی دامنه عفو و دیگر اینکه معیاری است و باید معیارها مطابقت داده شود، هنوز تعداد دقیق مشخص نشده است و ان شاءالله گزارش کامل نسبت به آمار عفو شدگان ارائه خواهد شد و تا آخر بهمن ماه این مراحل را می گذرانیم و  اعلام  می‌کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تعداد عفو شدگان تعداد قابل توجهی است و تا زمانی که معیارها و پرونده به پرونده تطبیق داده نشود اعلام آمار درست نیست و بعضی ها گفتند  ده‌ها هزار نفر ولی  اجازه دهید متعاقبا اعلام می شود.

وی در باره اینکه آیا  تعداد بازداشت شدگان حوادث اخیر مشخص است؟ گفت: خیر، فعلا بحث عفو مطرح است.

ستایشی در پاسخ به این سوال که پرونده الهه محمدی و نیلوفر حامدی در چه وضعیتی است؟ آیا این دو نفر و خبرنگاران بازداشتی دیگر مشمول عفو اخیر شده‌اند یا خیر؟ گفت: در انتشار مطالب دقت کنید. به خبرنگار و سلبریتی و ... کاری ندارم.  بنده مطرح کردم عفو معیاری است و پرونده‌ها با  معیارها تطبیق داده می شود و در صورت دارا بودن شرایط عفو صورت می گیرد و اگر غیر این باشد مشمول عفو نمی شود. شما تحمل کنید در آینده تعیین تکلیف می شوند.

وی افزود: در عفوهای معیاری پرونده‌ها با شرایط انطباق داده می شود. ما نه می گوییم خبرنگار یا سلبریتی و ...است. این بد است که می گویند اقای سخنگو گفت خبرنگار و فلانی در جایی گفته اصلا خبرنگاری را بازداشت نکردیم. هرکسی که مشمول باشد انجام می شود.

ستایشی با اشاره به انتشار عمومی و بر خط آرای قضائی با حفظ محرمانگی اشخاص پرونده از طریق ایجاد سامانه آرای قضائی گفت: پذیرش کارشناسان رسمی بر اساس صلاحیت سنجی عمومی، علمی و حرفه‌ای به صورت رقابتی و بدون تعیین سقف ظرفیت عددی از دیگر مصادیق است. همچنین تعیین کارشناسان باید با استقرا صورت پذیرد و بر همین اساس ارجاع کارشناسی به صورت تخصصی و هوشمند بدون مداخله انسانی صورت می‌پذیرد و برای اینکه ارجاع منصفانه و عادلانه در عدالت خانه باشد این کار به صورت سیستمی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به ایجاد سامانه شهود و مطلعین نیز گفت: این موضوع جلوی بسیاری از مسائل و مشکلات را خواهد گرفت.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا بازداشت مدیران دولت قبل را داشتیم و آیا رییس سابق سازمان دامپزشکی بازداشت است یا خیر؟ گفت: بر اساس اعلام جرمی که یکی از سازمان های دولتی  کرده است، پرونده ای مطرح رسیدگی و در مرحله‌ تحقیقات مقدماتی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی در باره احتمال عفو مشایی، بقایی و شهرام جزایری گفت: تشخیص این موضوع با مرجع قضائی مربوطه است. باید پرونده اشخاص با معیارها سنجیده شود و سپس تصمیم گیری شود.

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه در حال حاضر ۹۳ درصد از ابلاغ‌ها در قوه قضائیه به صورت الکترونیکی و هوشمند صورت می‌گیرد، گفت: با امکان ثبت اتباع بیگانه این میزان افزایش پیدا خواهد کرد و روزانه حدود ۹۰۰ هزار مراجعه به این سامانه وجود دارد. همچنین  با کمک سه شرکت دانش بنیان به جای اعزام زندانیان به مراجع قضائی دادرسی به صورت الکترونیک صورت می‌گیرد.  همچنین اجرای طرح سامانه ابلاغ هوشمند حدود چند صد میلیارد هزینه‌های ابلاغ قوه قضاییه را کاهش داده است و باعث کاهش اطاله دادرسی و رعایت حقوق شهروندی است. اجرای این طرح علاوه بر کاهش جدی هزینه‌ها اعزام و بدرقه زندانیان را تسهیل می‌کند و ۸۰ درصد دادرسی‌ها به‌صورت الکترونیک صورت می‌پذیرد که دستاورد عظیمی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ارتباط الکترونیک با کلانتری‌ها اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون اقدام در این سامانه صورت پذیرفت و در سال گذشته تعداد پنج میلیون و ۱۰۰ هزار استعلام بر خط قضائی صورت پذیرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها