۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
موضوعات باقی‌مانده اندک ولی مهم هستند

هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی‌ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده‌است. موضوعات باقی مانده اندک اما مهم هستند.

فردای اقتصاد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، امروز دوشنبه، در نشست مطبوعاتی هفتگی خود با خبرنگاران گفت که  «هنوز از سوی طرف مقابل، مشخصا آمریکایی‌ها، پاسخی به پیشنهاد طرف اروپایی دریافت نشده‌است.» این دیپلمات وزارت خارجه تاکید کرد: «موضوعات باقی مانده هرچند ممکن است به نسبت اندک باشند، ولی موضوعات مهمی هستند و باید در مورد آنها تصمیم‌گیری و توافق شود.» کنعانی ادامه داد: « تا این جا در مورد مذاکرات، پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشته‌ایم، اما مذاکرات یک مجموعه است و باید روی هم موضوعات مرتبط با مذاکرات توافق شود و تا زمانی که روی همه  موضوعات توافق نشود، نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.»
به گزارش ایسنا، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در همین‌باره توضیح داد: «‌زمانی می‌توانیم از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صحبت کنیم که طرف اروپایی اعلام کند پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کرده‌است.»
کنعانی افزود: «اگر ایران نیازمند توافق است، حتما طرف اروپایی و آمریکایی بیش از ایران نیازمند توافق است.»
کنعانی با بیان اینکه ایران همواره به صورت جدی،‌ سازنده و مسئولانه در مذاکرات حضور پیدا کرده است، افزود: «به پیشنهادات طرف اروپایی نیز به موقع پاسخ دادیم. ما در مذاکرات، مبتکرانه عمل کردیم و انعطاف لازم را برای دستیابی به توافق از خود نشان داده‌ایم. آنچه که اکنون مهم است، تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخش به پیشنهاد مطرح شده است.»
این دیپلمات ارشد با تأکید بر اینکه دولت آمریکا مسئول شرایط کنونی برجام و عدم اجرای این توافق است، افزود: «در روند جاری نیز، دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی است و اگر آمریکا اراده جدی در عمل از خود نشان دهد و مسئولانه عمل کند، می‌توانیم به سمت مراحل بعدی حرکت کنیم.»
کنعانی ادامه داد: «تعلل آمریکا در ارائه پاسخ، بی‌عملی طرف اروپایی، مسائل داخلی آمریکا، فشار تندروهای داخل آمریکا، فشار لابی صهیونیست‌ها،‌ فرسایشی‌ کردن مذاکرات که شواهد آن را می‌بینیم، جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری اولویت‌های خود بازنگه نمی‌دارد و ایران معطل هیچ یک از این موارد نخواهد بود.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه ما از خطوط قرمز خود عبور نخواهیم کرد، افزود: «همان طور که بارها گفته‌ایم ما به دنبال توافق خوب، قوی و پایدار هستیم. توافق خوب به این معناست که منافع اقتصادی ایران از این توافق تأمین و پایدار باشد و همچنین برای ایران اثبات شود که طرف مقابل به تعهداتش عمل می‌کند و در این حوزه مسئولانه عمل خواهد کرد. ما برای بار دوم از یک سوراخ گَزیده نخواهیم شد.»

گفت‌وگوی سران چهار کشور غربی

در تحولی دیگر مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران، سران آمریکا، آلمان، فرانسه و بریتانیا یکشنبه شب درباره تلاش‌ها برای احیای برجام با یکدیگر گفت‌وگو کردند.  
به گزارش رویترز جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در یک گفت‌وگوی تلفنی درباره تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای با ایران تبادل نظر کردند.
در بیانیه‌ای که کاخ سفید روز یکشنبه ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در این باره منتشر کرد، آمده‌است که سران این چهار کشور بر ضرورت «تقویت حمایت از شرکا در منطقه خاورمیانه و تلاش‌های مشترک برای بازدارندگی و محدود کردن فعالیت‌های – به ادعای کاخ سفید- بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای ایران» تاکید کرده‌اند. کاخ سفید جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.
اتحادیه اروپا و ایالات متحده هفته گذشته اعلام کردند که در حال بررسی واکنش ایران به پیشنهاد «نهایی» اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای هستند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار