۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
سامانه جدید ارزی به کمک قیمت دلار می‌آید؟

مرکز مبادله ارز و طلای ایران از امروز فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند. رئیس بانک مرکزی می‌گوید: نرخی که در مرکز مبادله ارز کشف شود قیمت مرجع ارز خواهد شد.

بورس تهران اسفند ماه را صعودی و مثبت دنبال کرد و شاهد رشد قابل نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل با رشد ۶۰۸۹۷ واحدی (معادل ۳گ۹۷ درصد) عدد یک میلیون و ۵۹۴ هزار واحدی را ثبت کرد و در آستانه ورود کانال ۱.۶ میلیون واحدی قرار گرفت . شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچکتر بازار است، شرایط مشابهی داشت و با رشد ۳.۴۵ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد سهام در روز کاری گذشته رشد محسوسی را تجربه کرد و در کانال ۷ هزار میلیارد تومانی قرار گرفت و در نهایت عدد ۷۷۲۰ میلیارد تومانی را به ثبت رساند. در بین صنایع فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و شیمیایی و در بین نمادها پالایش، فولاد و شپنا بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

در روز گذشته، روند خروج پول  اشخاص حقیقی از بازار سهام پس از مدت‌ها متوقف شد و حدود ۱۲۴۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقوقی به حقیقی در بازار اتفاق افتاد که برترین ورود پول اشخاص حقیقی در ۵ ماه اخیر و رتبه سوم از ابتدای سال ۱۴۰۰  محسوب می‌شود. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای شتران و فولاد بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای وساخت و بپاس داشتند.

سخنگوی صنعت برق: در حال حاضر حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ مگاوات واردات برق داریم و صادرات ما تقریباً ۵۰ درصد این مقدار است.

وزیر کار: تمام اهتمام دولت این است که در سال آینده تورم را مهار کنیم. بخشی از افزایش تورم ناشی از حذف ارز ترجیحی و بخشی تورم انتظاری بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت: در خصوص تولید مشترک خودرو با شرکت‌های چینی قرار بر آن شد تا دو ماه آینده شرکت‌های خودروساز داخلی و چینی برنامه‌ریزی جامع و مشخصی را انجام دهند و فرایند همکاری تولید مشترک خودرو در ایران را طراحی نمایند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: شاهد تکرار اتفاقات سال۹۷ در ارز هستیم/ سیاست ارزی دولت براساس کار علمی نیست.

از روز یکشنبه برخی صرافی‌ها و بانک‌ها از فروش ارز به مردم خودداری می‌کردند که پیگیری‌های ‌نشان می‌دهد، معاملات دلار و یورو در بازار متشکل ارزی ایران تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‏‌شنبه مورخ ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند.  منابع ارزی ناشران بورسی، از جمله ناشران حاضر در صنایع شیمیایی، فلزی و نفتی، از این پس بر اساس مکانیزم  جدید مبتنی بر منابع و مصارف (عرضه و تقاضا)، کشف قیمت می‌شود.

رئیس بانک مرکزی: نرخی که در مرکز مبادله ارز کشف شود قیمت مرجع ارز خواهد شد. نرخی که الان در بازار اعلام می‌شود را قبول نداریم؛ چون درون آن عوامل انتظاراتی زیادی وجود دارد. مرکز مبادله ارز فردا ساعت ۱۱ افتتاح می‌شود. 

معاونت نظارت بر بازار شرکت فرابورس با انتشار اطلاعیه‌ای از شمول ۱۳ نماد معاملاتی در بازارهای اول و دوم و پایه فرابورس ایران برای عدم اعمال حجم مبنا از نخستین سه‌شنبه اسفند ماه خبر داد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی: امسال نیز همچون سال‌های گذشته سقف برداشت از خودپردازها در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد. 

بلومبرگ: اورانیوم غنی شده با خلوص ۸۴ درصد در ایران کشف شده است. بازرسان بین المللی در ایران اورانیوم غنی شده نزدیک به تولید سلاح هسته‌ای کشف کردند.

سخنگوی وزارت خارجه: موضوع تبادل زندانیان بین ایران و امریکا در چارچوب مذاکرات با واسطه در شرف انجام بود اما با بدعهدی امریکا این مهم محقق نشد. 

اتحادیه اروپا امروز ۲ سازمان و ۳۲ شخص ایرانی از جمله وزیر ارشاد، وزیر آموزش و پرورش، مقام‌های اطلاعاتی و نمایندگان را با ادعای ارتباط آنها با نقض حقوق بشر تحریم کرد.

دولت انگلیس امروز تحریم‌های خود علیه ایران را گسترش داد اعلام کرد که ۸ مورد دیگر به فهرست تحریم‌های حقوق بشری اضافه شدند اما هیچ اشاره‌ای به اینکه آنها شخص یا نهاد هستند نکرده است.

 اولیانوف پیام جوسپ بورل درباره تماس تلفنی وی با وزیر امور خارجه کشورمان را بازنشر داد و در پاسخ نوشت: به نظر یک اولتیماتوم می‌رسد. امروزه به این ادبیات، «دیپلماسی اتحادیه اروپا» گفته می‌شود. بروکسل نمی‌فهمد که چنین زبانی با مقامات ایران کار نمی‌کند.

📍اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.
 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار