۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲
سفر قریب‌الوقوع پادشاه عمان به ایران برای احیای برجام؟

لحن برجامی وزرای خارجه ایران و آمریکا تغییر کرد.

تسنیم: علی علیزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی: با وجود چشم‌انداز سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در ایران، اما بر اساس تفاهنامه‌هایی که در سفر اخیر رئیس‌جمهور به چین به امضا رسیده، قرار است چینی‌ها تا پایان دولت سیزدهم حدود ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را محقق کنند. از جمله پروژه‌هایی که مورد توافق طرفین قرار گرفته بحث احداث نیروگاه ۴ هزار مگاواتی اتمی در سواحل مکران بوده که با موافقت رئیس‌جمهور کشورمان همراه شده است. همچنین در حوزه‌های زیرساختی چون راه و بندر و همچنین محصولات کشاورزی و لبنی قراردادهای سرمایه‌گذاری عملیاتی میان دو کشور به امضا رسیده است.

پادشاه عمان برای حل برجام به ایران می‌آید؟

علیزاده با اشاره به بحث دیگری که در جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار گرفته، عنوان کرد: آقای امیرعبدالهیان در جلسه امروز همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای گفت، مقامات عمانی اخیراً بارها تمایل خود را برای ایفای نقش میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای بیان کرده است. در همین راستا پادشاه این کشور اعلام کرده است که در تلاش است تا با پیام‌هایی که میان مقامات ایران و آمریکا تبادل می‌کند، در آینده‌ای نزدیک و با خبری خوش به ایران سفر کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی، افزود: اتفاق دیگری که در ارتباط با مسائل پولی و بانکی افتاده، ورود بانک مرکزی قطر به مناقشه ایران و آمریکا و ایفای نقش واسطه در این حوزه است. در همین چارچوب مذاکراتی غیرمستقیمی میان خزانه‌داری آمریکا و بانک مرکزی ایران به واسطه بانک مرکزی قطر در جریان است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگری که در جلسه امروز مورد تاکید آقای امیرعبدالهیان قرار گرفت این بود که مقامات چین در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پکن، ابراز آمادگی کردند که بتوانند به عنوان میانجی برقراری رابطه میان ایران و عربستان نقش سازنده‌ای ایفا کنند و تاکید کرده‌اند که این پیشنهاد را به طرف عربستانی نیز مطرح کرده‌اند.

تغییر لحن وزرای خارجه ایران و آمریکا

ساعاتی پس با اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، مبنی بر این که «درها همیشه برای رسیدن به دیپلماسی با ایران باز است»، حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی او در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم جمله‌ای مشابه بیان کرد و گفت: « مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد.»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر امور خارجه در جلسه امروز این کمیسیون گفت: وزیر خارجه اشاره داشت که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه‌ها صورت می‌گیرد.
به گزارش ایسنا، ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با حضور وزیر خارجه گفت: «امروز کیمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه ای با حضور امیرعبداللهیان وزیر خارجه برگزار کرد و آخرین تحولات سیاست خارجی کشورمان مورد بررسی قرار گرفت.»
عمویی ادامه داد: موضوع دیگر مطرح شده در جلسات مربوط به مباحث مذاکرات هسته ای بود؛ آقای امیرعبداللهیان اشاره داشت که مسیر مذاکرات همچنان باز است و تبادل پیام از طریق واسطه ها صورت می گیرد؛  درباره تبادل زندانیان این توضیح داده شد که ایران از موضع انسانی به این موضوع توجه کرده و واسطه هایی از کشورهای منظقه فعال است و ما آمادگی داریم در صورت تامین خواسته های جمهوری اسلامی ایران و زندانی های ایرانی هم آماده بازگشت به کشور شوند، موضوع را دنبال کنیم.

وی در پایان بیان کرد: در جلسه گفته شد که پیروی سفر آقای رئیس جمهور به مسقط از سلطان عمان برای سفر به تهران دعوت شده که در وقت مناسب انجام خواهد گرفت.
ساعاتی پیشتر، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در آتن، پایتخت یونان گفت که همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است.
به گزارش نورنیوز، او مدعی شد که در این لحظه این اقدامات اولویت کمی دارند زیرا ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد.
او اضافه کرد که «اما از این به بعد درها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها