۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
تورم به اوج تیرماه برگشت

تورم نقطه‌ای سالانه در بهمن‌ماه طبق مرکز آمار به ۵۳.۴ درصد افزایش یافت و به پیک تورم تیرماه نزدیک شد.

فردای اقتصاد: نرخ تورم نقطه‌ای در بهمن ماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۳.۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٣.٤ درصد بیشتر از بهمن ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای بهمن ماه ١٤٠١ در مقایسه با ماه قبل ٢,١ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­ها و دخانیات» با افزایش ١.٣ واحد درصدی به ٧٠.٥ درصد رسیده و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٢.٣ واحد درصدی به ٤٣.٥ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٥٢,٧ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٦.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم کالاها به طور متوسط ۵۹.۶ درصد بوده و تورم خدمات به ۴۱.۷ درصد افزایش یافته است.

نرخ تورم ماهانه بهمن ١٤٠١ به ٣,٥ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ٤.٧ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٢.٧ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب  ٣,٤ درصد و ٤.٠ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل برای خانوارهای شهری ٠.٩ واحد درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ٠.٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه از سمت غیرخوراکی‌ها

نمودار زیر نشان می‌دهد کاهش تورم ماهانه به ۳.۵ درصد ناشی از کاهش تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها بوده است. به ویژه تورم ماهانه اجاره که حدوداً یک‌سوم سبد مصرفی را تشکیل می‌دهد، از ۲.۸ به ۲.۳ درصد کاهش یافته است. اما رشد تورم ماهانه گروه خوراکی‌ها ادامه یافته و به ۴.۷ درصد رسیده است.

کالاهای بادوام پیشتاز تورم کالاها

در ماه قبل، تورم ماهانه کالاهای بادوام به عدد بالای ۱۴.۵ درصد رسیده بود. این نرخ در ماه بهمن کاهش یافته اما همچنان بیشترین نرخ تورم ماهانه را میان گروه‌های کالایی و همچنین نسبت به خدمات دارد. به طوری که هزینه کالاهای بادوام در سبد خانوار در عرض یک ماه ۴.۶ درصد افزایش یافته است. تورم ماهانه برای کالاهای بی‌دوام و کم‌دوام هم به ترتیب ۴.۳ و ۳.۵ درصد بوده است.

تورم یازده درصدی گوشت قرمز

طبق اعلام مرکز آمار طی بهمن‌ماه، گوشت قرمز و ماکیان حدود ۱۰.۸ درصد افزایش قیمت ماهانه داشته است. این گروه پس از سبزیجات با ۱۲.۴ درصد تورم ماهانه، بالاترین افزایش قیمت ماهانه را داشته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار