۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲
پیشوازی نفت از نشست فدرال رزرو

قیمت نفت امروز به پیشواز نشست فدرال رزرو و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا رفت و کاهش چشم‌گیری را به ثبت رساند.

فردای اقتصاد: قیمت نفت امروز به پیشواز نشست فدرال رزرو و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا رفت و کاهش چشم‌گیری را به ثبت رساند.

بهای معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در آوریل تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۲۰ به وقت تهران) حدود ۲ دلار یا ۲.۳ درصد کاهش به حدود ۸۱ دلار در بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) هم با حدود ۲ دلار کاهش معادل بیش از ۲.۵ درصد به ۷۴.۴ دلار بر بشکه رسید.

چرا نفت نگران نشست فدرال رزرو است؟

این افت قیمت به دنبال انتظار برای تشکیل جلسه امروز بانک مرکزی آمریکا و نگرانی از افزایش نرخ بهره با هدف کنترل نرخ تورم رخ داده است. افزایش نرخ بهره علاوه بر اینکه احتمال رکود را افزایش داده و می‌تواند از این طریق تقاضا برای نفت را کاهش دهد، باعث افزایش ارزش دلار می‌شود و گران‌تر شدن قیمت دلاری نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر به دنبال دارد و موجب کاهش تقاضا می‌شود.

آخرین آمار تورم آمریکا که هفته پیش منتشر شد نشان داد که با وجود تداوم کاهش نرخ تورم اما میزان تورم بالاتر از انتظارات بود و همچنان فاصله زیادی با نرخ تورم هدف‌گذاری (۲ درصد) دارد. پیش از انتشار این آمار هم انتشار آمار اشتغال که به شکل غیرمنتظره‌ای بالا بود نگرانی از عدم کنترل تورم در این کشور را افزایش داد به طوریکه رئیس بانک مرکزی آمریکا نسبت به این آمار ابراز نگرانی کرد و از آمادگی این نهاد برای بازگشت به ریل افزایش نرخ بهره بانکی خبر داد. علاوه بر این گزارش‌های اقتصادی دیگر از ایالات متحده، بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان، نشانه‌های نگران‌کننده‌ای ار رکود را نشان داد. فروش خانه های موجود در ژانویه به پایین ترین حد خود از اکتبر ۲۰۱۰ کاهش یافت.

یکی از مقامات بانک مرکزی آمریکا هم امروز در سخنان خود خواستار افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره برای تضمین کاهش نرخ تورم شد.

دو سیگنال متفاوت از تقاضا برای نفت

از سوی دیگر نظرسنجی اولیه تحلیلگران رویترز در روز سه‌شنبه نیز افزایش ذخایر نفت خام آمریکا را نشان داد که نگرانی‌های تقاضا را تشدید کرد.

انتظارات برای کاهش عرضه جهانی و افزایش تقاضا از سوی چین نیز نتوانست از ضعف کلی قیمت‌ها جلوگیری کند. تحلیلگران انتظار دارند واردات نفت چین در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود برسد تا با افزایش تقاضا برای سوخت حمل و نقل و با راه اندازی پالایشگاه‌های جدید مواجه شود.

در یادداشتی در روز چهارشنبه، دانیل هاینس، استراتژیست ارشد کالا در بانک ANZ، به رزرو ۱۰ نفتکش دولتی (چین) پتروچاینا و یونیپک برای واردات نفت از ایالات متحده در ماه آینده، معادل حدود ۲۰ میلیون بشکه نفت خام، به عنوان نشانه‌هایی از افزایش تقاضای چین اشاره کرده است. چین بزرگترین واردکننده نفت جهان است.

مورگان استنلی با اشاره به شتاب فزاینده در بازگشایی چین و بهبود صنعت هوانوردی، تخمین خود از رشد تقاضای جهانی نفت را در سال جاری حدود ۳۶ درصد افزایش داده است، اما این بانک عرضه بیشتر از سوی روسیه را به عنوان یک عامل جبران کننده معرفی کرده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار