۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
جلسه فوری مجلس درباره بازار ارز / ثبت‌نام خرید خودروهای وارداتی از امروز

آنچه سرمایه‌گذاران باید بدانند

بورس تهران هفته گذشته را با ثبت اعداد مثبتی به پایان رساند. در هفته نخست اسفندماه شاخص کل ۸.۶۴ درصد افزایش ارتفاع داد و مجددا به میانه ابرکانال ۱.۶ میلیون واحد بازگشت. به این ترتیب سبزترین هفته بورس در دو ماه اخیر رقم خورد. نماگر هم‌وزن نیز در هفته گذشته حدود ۶ درصد افزایش ارتفاع داد. 

همزمان با رشد نماگرهای بورسی در هفته‌ای که گذشت، حقیقی‌ها نیز با بازگشت به زمین خرید سهام، پس از چهار هفته دوری خالص خرید ۹۴۱ میلیون تومانی را رقم زدند. ارزش معاملات خرد سهام نیز در هفته گذشته افزایش بیش از دو برابری را تجربه کرد. میانگین روزانه این متغیر در هفته نخست اسفند به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

در هفته نخست اسفندماه، قیمت دلار در بازار آزاد، نوسان مثبت ۹/۱۲ درصدی داشت و کانال ۵۰ هزار تومان را هم پشت سر گذاشت.

در هفته گذشته سکه امامی با ثبت رشد بیش از ۱۲ درصدی، برای دومین هفته متوالی صدرنشین بازارها شد. در روز پایانی هفته سکه امامی در کانال ۳۰ میلیون تومانی معامله شد.

افزایش قیمت خودروها در هفته نخست اسفند نیز ادامه یافت. شاخص خودروی «فردای اقتصاد» در این هفته ۷/۳۶ درصد افزایش ارتفاع داد. در این میان خودروهای داخلی رشد هفتگی ۷/۱۶ درصدی را تجربه کردند و خودروهای چینی ۷/۵۷ درصد گران‌تر شدند.

رئیس سازمان حمایت: تولیدکنندگان در صورت دریافت مجوز برای افزایش قیمت، می‌توانند نرخ‌های جدید را اعمال کنند؛ اما بدون اخذ مجوز، اجازه افزایش قیمت وجود ندارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت: تفاهمات نهایی برای صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودرو ساخت سایپا به روسیه انجام شده است.

با پیگیری وزارت صمت و در راستای حمایت از بسته جدید ارزی بانک مرکزی، شرکت ملی مس که اول اسفندماه اطلاعیه عرضه کاتد مس در بورس کالا را با نرخ تسعیر ۴۵ هزار تومانی منتشر کرده بود، این اطلاعیه را لغو کرد.

تمام شرکت‌های صنعتی و معدنی صادرات‌محور مکلفند در چارچوب بسته جدید ارزی بانک مرکزی، نسبت به فروش ارز خود در مرکز مبادلات ارز و طلا طبق مکانیسم قیمتی آن اقدام کنند.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس: جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی امروز شنبه از ساعت ۸ صبح با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با نابسامانی‌های بازار ارز برگزار خواهد شد.

وزارت صمت: متقاضیان خرید خودروهای وارداتی از ساعت ۱۲ امروز (شنبه ۶اسفند) به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو به آدرس saleauto.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند. بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان، گواهینامه رانندگی و نداشتن پلاک فعال و سابقه خرید خودرو از شرکت‌های خودروسازی یا بورس کالا در ۴۸ ماه گذشته از شرایط ثبت‌نام است.

وزارت بازرگانی آمریکا روز جمعه همزمان با نخستین سالگرد جنگ اوکراین، به بهانه ارائه پهپاد از سوی ایران به روسیه، محدودیت‌های صادراتی جدید علیه تهران معرفی کرده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس روز جمعه از بسته جدید تحریمی علیه روسیه خبر داد که به بهانه ممنوعیت صادرات کالاهایی که مسکو در جنگ علیه اوکراین استفاده می‌کند، ۵ نفر از مدیران ارشد شرکت صنایع هوایی قدس نیز به فهرست تحریم‌ها اضافه شده‌اند.

آمریکا و گروه هفت، ۲۰۰ فرد و نهاد روسی از جمله ۱۲ موسسه مالی و بخش‌های دفاعی، فناوری و معدن روسیه و ۹۰ شرکت مرتبط با روسیه را تحریم کردند.

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری ادعا کرد مسکو ممکن است جنگنده در اختیار ایران قرار دهد.

کارگروه اقدام مالی "FATF" روز جمعه عضویت روسیه را به بهانه عملیات ویژه نظامی در اوکراین، تعلیق کرد.

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار