۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
صعود بورس از سر گرفته شد؟

جلال روحی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه شمارش معکوس به بررسی دلیل شرایط این روزهای بورس و چشم‌انداز آن پرداخت.

فردای اقتصاد: در برنامه شمارش معکوس شنبه، همراه با جلال روحی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی دلیل توقف بورس در روز چهارشنبه و چشم‌انداز آن پرداختیم. روحی اعتقاد داشت که توقف بورس در سومین روز اسفند ماه، دلایل مختلفی داشت که یکی از آن‌ها استراحت بازار پس از شکست مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی و شناسایی سود برخی از فعالان پس از دو روز سبز بود. او همچنین افزود که خبرهای منتشر شده در رابطه با لغو عرضه فملی با نرخ تسعیر ۴۵ هزار تومان نیز یکی از این مسائل بود.

روحی در ادامه به توضیح درباره نرخ دلار ۵۵ هزار تومانی پرداخت و عنوان کرد که با بررسی متغیرهای اقتصادی مختلف، می‌توان نرخ واقعی دلار را با فرمول‌های مشخصی محاسبه کرد و باید گفت که بخشی از این رشد دلار در بازار آزاد، دلیل روانی دارد زیرا بسیاری از ارزهای خریداری شده به هدف سرمایه‌گذاری هستند و تقاضای مصرفی نیست.

 او ادامه داد که راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اقدام مثبتی بود که از سمت بانک مرکزی انجام شد و در صورت بهبود آن می‌تواند به کنترل بازار ارز کمک کند اما مهم‌ترین نکته در این میان، تک نرخی کردن دلار است تا همه عرضه و تقاضا صرفا در یک محل انجام شده و بتواند قیمت واقعی دلار را مشخص کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره لغو عرضه فملی در بورس کالا صحبت کرد و افزود که این موضوع را باید به صورت شفاف‌تری بررسی کرد زیرا سیاستگذاران طبق دستورالعملی که به شرکت‌ها ارائه کرده‌اند، باید فروش محصولات با نرخ مرکز مبادله صورت بپذیرد که حوالی ۳۶ هزار تومان است اما مشکل اصلی دقیقا از چند نرخی بودن دلار ایجاد می‌شود زیرا هر سمت با نرخی متفاوت به محاسبه می‌پردازد و موجب ایجاد رانت می‌شود، اما اگر یک نرخ مشخص و واحد بر تابلوی دلار وجود داشته باشد، دیگر شاهد چنین رویدادهایی نخواهیم بود.

وی در انتها به پیش بینی بورس در روزهای آتی پرداخت و اعتقاد داشت که بورس تنها بازار ارزنده این روزهاست و درحالی که دیگر بازارها در اشباع خرید قرار دارند، بورس با اشباع فروش مواجه است و انتظار می‌رود که با همت سیاستگذاران و عدم دخالت‌ها و سیاستگذاری‌های لحظه‌ای، مسیر را برای رونق پایدار بورس و پویاتر شدن آن فراهم کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار