۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
اولین اقدام دولت و مجلس برای کنترل بازار ارز

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: انتقادات و پیشنهاداتی که از سوی نمایندگان مطرح شد، درخصوص موضوعاتی مانند عدم وجود سیاست واحد در حوزه ارز بود زیرا نظرات متفاوتی را از زبان مسئولان می‌شنویم که القای ناهماهنگی در سطح دولت را دارد؛ عدم اجرای برخی از احکام قانونی بودجه مانند کالابرگ، مشخص نبودن نگاه کارشناسی غالب در دولت در مقوله ارز و عدم ثبات سیاست ها، عدم اشراف کامل بانک مرکزی بر بازار ارز و... از دیگر نکاتی بود که از جانب نمایندگان مطرح شد.

خانه ملت: سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: پس از طرح مسائل یاد شده؛ دولت و مجلس از هماهنگی بیشتر در این زمینه استقبال کردند، لذا پیشنهاد شد برای اشراف بیشتر بر عرصه مسائل ارزی کشور، کمیته مشترکی شامل نمایندگانی از دولت و مجلس و همچنین سایر دستگاه‌ها و نهادهایی که ذی مدخل هستند در این زمینه، شکل بگیرد و این کمیته سریعاً موضوع را رصد کرده و سیاست‌های و هماهنگی لازم در این زمینه انجام شود تا بتوانیم در اسرع وقت وضعیت بازار ارز را از این اوضاع متلاطم و بی‌ثباتی که موجب رنج و ناراحتی مردم شده، نجات دهیم.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم تصریح کرد: البته مسئولان دولت خصوصاً معاون اول رئیس‌جمهوری در گزارشی که ارائه کردند، ۳ مرحله مواجهه دولت فعلی با ۳ بحران را مطرح کردند و معتقد بودند دو بحران قبلی را دولت پشت سر گذاشته است؛ بحران اول در زمان به‌دست گرفتن دولت بوده که در آن زمان شرایط اقتصادی مناسب نبوده و وضعیت معیشتی مردم، وضعیت بازار ارز و فروش نفت و بازگشت ارز به کشور دچار مشکل بوده است که معاون اول معتقد بود این شرایط را پشت سر گذاشته‌اند.

موسوی در ادامه با اشاره به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: بحران دوم جنگ ترکیبی همه جانبه دشمن علیه کشور است که آن را پشت سر گذاشته‌ایم همچنین وی اشاره‌ای نیز به دوران شیوع کرونا داشت و قاطعانه اعلام کردند با تمهیدات اندیشده شده و هماهنگی‌ایی که با مجلس صورت خواهد گرفت، بحران ارزی را پشت سر خواهیم گذاشت و دولت اجازه نخواهد داد از این زاویه معیشت مردم دچار مشکل شود.

وی در تشریح برنامه‌های کلان اقتصادی دولت که توسط معاون اول رئیس‌جمهوری عنوان شده است، افزود: برخی از اقدامات کلان موجب می‌شود منابع درآمدی جدیدی برای دولت و کشور حاصل شود که این منابع و سرمایه‌گذاری‌های جدید در کنترل بازار ارز تاثیر خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم تصریح کرد: در نهایت می‌توان اذعان کرد در این جلسه تاکید بر تبیین راه، سیاست و تفکر مشخص در بازار ارز شد که متعاقباً بر این اساس کمیته هماهنگی در سطح قوا و دستگاه‌های مربوطه شکل خواهد گرفت؛ همچنین ریاست مجلس نیز در این زمینه تاکید داشت که این موضوع مسئله‌ای مربوط به یک هفته و ماه نیست بلکه بحث ساعت است، لذا مسئولان در دولت و همچنین نمایندگان در مجلس باید تلاش کنند سیاست‌های اعلامی در این زمینه به سرعت عملیاتی شود تا بتوانند فضا را کنترل کنند تا دغدغه‌های مردم برطرف شده و وضعیت ارزی سامان یابد.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی تاکید داشت بحث سامانه مبادله‌ای که راه‌اندازی شده، برای همه ابعاد تقاضا آمادگی وجود دارد و هیچ مشکلی برای پرداخت ارز به کسانی که به صورت واقعی تقاضا دارند، وجود ندارد و امکان تامین وجود دارد، همچنین وضعیت وارد شدن ارز به داخل کشور نیز از تراستی‌ها و یا جاهای دیگری که مدنظر است، طی سفرهای اخیر، شرایط خوبی را فراهم کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس یازدهم با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با بخش‌های صادراتی کشور نیز از اعم از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ مخصوصاً فولادی‌ها و پتروشیمی داشتند که شرایط ورود ارز صادراتی به سامانه مبادله تسهیل شود تا بتوانند با فعالیتشان این سامانه به عنوان نرخ تامین ارز تثبیت‌کننده باشد و اعتقاد داشتند در شرایطی که بحث عمده‌ای از تقاضا در این مرکز مبادلاتی تامین می‌شود و هیچ مشکلی هم برای آن وجود ندارد، طبیعتاً آن بازار غیررسمی که مبادله چندانی در آن صورت نمی‌گیرد، بخش ساختگی و جعلی است که اهمیت چندانی در اقتصاد کشور ندارد، منتهی این فرض و موضوع باید همه مسئولان و دستگاه‌ها بر آن تاکید کنند تا رسانه‌ها و مردم باور کنند آنچه که نرخ واقعی ارز محسوب می‌شود، همانی است که در مرکز مبادلات ارزی مطرح می‌شود. البته تاکید کردند این نرخ نیز از طریق ابزارها و کارشناسی و نگاهی به بازار موجود تعیین می‌شود.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    سریعتر چکار میکنید پس بجنبید نکنه میخوای پول ما رو به کل حذف کنی. بجنب
  • اسفندیار IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    بنظر میرسد اقدامات باید بصورت فوری انجام تا در تصمیم گیری سوء استفاده کنندگان تاثیر به سزایی را اعمال کند درغیر اینصورت مرور زمان کاری را به پیش نمی بردوازطرفی برخورد قاطع ودوراز مماشات با اخلا گران در هر رده ای را میطلبد که عبرت آمیز باشد ،که اگر این مهم به ثمر نرسد باعث مفسده های بعدی و.... میشود

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها