۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
شعله انتظارات تورمی به بورس کشیده شد؟

در برنامه زنگ پایان شنبه، همراه با هوشنگ توافقی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روز تاریخی بورس، دلایل آن و شروط ادامه این روند پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان شنبه، همراه با هوشنگ توافقی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی روز تاریخی بورس، دلایل آن و شروط ادامه این روند پرداختیم. بورس تهران اولین روز کاری هفته را طوفانی آغاز کرد به گونه‌ای که کلیت بازار یک دست سبزرنگ دنبال شد و شاهد رشد قابل توجه در نماگرهای اصلی بازار سهام بودیم. شاخص کل با رشد ۸۲۱۸۹ واحدی (معادل ۴.۹۶ درصد) که بالاترین رشد درصدی تاریخ بازار سرمایه محسوب می‌شود. وی در رابطه با این روز رویایی بورس که رکوردهای بسیاری را به جای گذاشت، اعتقاد داشت: اگر نگاهی به وضعیت اقتصاد کلان داشته باشیم، طبق آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، حجم پول از نقدینگی به طرز عجیبی افزایش یافته است که سیگنال واضحی مبنی بر حرکت پول‌های مردم از سمت سپرده‌های بلندمدت به کوتاه‌مدت داشته است. این موضوع اوج‌گیری انتظارات تورمی را نشان می‌دهد که در بازدهی بازارهای موازی در چند ماه اخیر مشهود بوده است و شاهد سقف‌شکنی‌های تاریخی در این بازارها هستیم.

وی افزود: اما بازار سرمایه یک تفاوت مهم با این بازارها داشته و آن موضوع حق مالکیت است که با دخالت‌های دولت تحت‌الشعاع قرار گرفته است و همین موضوع مانع از اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه به عنوان یک سپر تورمی شده بود اما در ارزیابی روند صعودی فعلی شکل‌گرفته در بازار سهام باید گفت بخش عمده‌ای از این رشد قابل توجه در نماگرهای بازار را باید در فاکتورهای سودآوری شرکت‌ها جست‌وجو کرد که نشانه‌های آن در معاملات ماه‌های اخیر بورس کالا قابل مشاهده بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که روند فعلی بورس ادامه دار خواهد بود یا نه؟ و روند بازارهای موازی به چه سمتی می‌روند؟ عنوان کرد:  تا زمانی که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور شعله‌ور است، بازارهای موازی نیز به رونق خود ادامه خواهند داد که دلیل اصلی آن ریسک کمتر دخالت‌های دولت در این بازارهاست. در بورس تهران اما شرایط متفاوتی داریم و با وجود اینکه ارزش دلاری بازار سهام بسیار پایین است اما در صورتی که سیاست‌گذار رویکرد صحیحی در خصوص اعتمادسازی در بازار پیش نگیرد، نمی‌توان به ادامه روند پرقدرت فعلی امیدوار بود. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که هرگونه سرکوب قیمتی از سوی دولت، تغییر در نرخ حامل‌های انرژی و سرکوب معاملات بورس کالا می‌تواند مجددا بازار را به روند فرسایشی دو سال اخیر بازگرداند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران احمدی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    با سلام فایل صوتی هم بزارین من به شخصه خیلی از اوقات ویس برنامه رو گوش میدم اینکه صفحه روشن باشه اصلا مطلوب نیست لطفا و حتما فایل صوتی رو هم بزارید.با تشکر از زحمات شما بزرگواران
    • فردای اقتصاد IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
      باسلام نسخه صوتی برنامه‌ها در کانال تلگرام فردای اقتصاد در دسترس هست: https://t.me/feghtesad