۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
۵۰ درصد مشکلات متاثر از ارز نیست

عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس: در این مملکت معلوم نیست سرنوشت اقتصاد چه می‌شود. اگر حل‌مساله ارز راه‌حل سیاسی می‌خواهد، کار سیاسی انجام دهند.


 فردای اقتصاد: «برآوردکرده‌ایم. شاید ۵۰ درصد مشکلات به موضوع ارزمربوط باشد. ۵۰ درصد متاثر از ارز نیست بلکه متاثر از بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی مدیران و عدم تسلط بر مسایل اداری، کاری و مدیریتی است. اگر در دولت جمهوری اسلامی ایران اعتقاددارند همه چیز متاثر از پدیده ارز است بیایند یک فکر اساسی برای آن بکنند. اگر راه‌حل سیاسی می‌خواهد کار سیاسی انجام دهند و اگرراه حل اقتصادی است کار اقتصادی انجام دهند. دراین مملکت معلوم نیست سرنوشت اقتصاد چه می‌شود»

شهریارحیدری عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست‌خارجی مجلس در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس جمهور، رئیس کل بانک مرکزی و وزیراموراقتصادی ودارایی در جلسه غیرعلنی امروزمجلس که با موضوع ارزبرگزارشد این جملات را به فردای اقتصاد گفت.

حیدری که ازسخنان مدیران اجرایی و مجموعه دولت نسبت به جهش قیمت ارزقانع نشده بود در پاسخ به اینکه آیا درجلسه غیرعلنی ازاصلاحات سیاسی به عنوان راهکار رفع مشکلات اقتصادی هم سخن به میان آمد یا خیربه این نکته اشاره کرد که از هردو موضوع سخن به میان آمد اما رییس کل بانک مرکزی معتقد بودکه نرخ واقعی ارز همان ۴۱ هزار و ۵۰۰ تومان است و ما می‌توانیم  نیاز ارزی همه حوزه‌ها را پوشش دهیم.

 به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس، وزیراقتصاد هم گفتند که مسائل مربوط به ارز بیشتر تحت تاثیر جریانات سیاسی است. آقای مخبر اعتقاد داشت که به هر شکل باید دولت و مجلس با یکدیگر  همکاری کنند تا بتوانند این وضعیت را ساماندهی کنند درواقع باید گفت که در حال حاضریک سری مولفه های مختلف در حوزه های سیاسی اجتماعی  و اقتصادی باعث شده که نرخ واقعی  ارز را نمی توان تعیین کرد اما به اعتقاد مسئولان مریوطه که امروز صحبت کردند همان عددو رقمی است که خود دولت تعیین می‌کند.

دراین مملکت معلوم نیست سرنوشت اقتصاد چه می‌شود

 حیدری تاکید کرد:  اما باید به این توجه کرد که دراین مملکت معلوم نیست بالاخره سرنوشت حوزه های اقتصادی به کجا می‌رود و چه کسی بالاخره متولی امور اقتصادی مملکن است  هر وزیر هم ساز خود را می‌زند. وزیر صنعت معدن وتجارت  می‌فرماید علت گرانی ماشین ارز است وعلت ارزانی‌ ماشین  هم پایین آمدن ارز است حرفی که خود وزیرمانند یک نفر کوچه بازاری اینگونه صحبت می‌کند همه می‌دانند ولی خب چرا یک وزیر و مقام دولت یاین گونه صحبت می‌کند به جای اینکه بیاید توضیح بدهد و یا اینکه عذرخواهی کند. اگرواقعا قیمت پراید متاثر از ارز است پس صحبت های آقای مخبر و رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد با سخنان آقای وزیر صمت تناقض دارد اگر اینطورنیست پس چرا قیمت ها هر روز به بهانه دلار بالا میرود. گوشت که یک موضوع داخلی است چرا قیمتش بالا می‌رود ونرخ ارزرا بهانه این افزایش قیمت اعلام می‌کنند. قاعدتا اگر در دولت جمهوری اسلامی ایران اعتقاددارند همه چیز متاثر از پدیده ارز است  بیایند یک فکر اساسی برای آن بکنند اگر راه حل سیاسی می خواهد کار سیاسی انجام دهند و اگر راه حل اقتصادی است کار اقتصادی انجام دهند.

حیدری در پاسخ به اینکه آیا مسئولان در جلسه غیرعلنی امروز فراکنی می‌کردند، گفت: بخشی از سخنان مسئولان اجرایی دولت که در جلسه غیرعلنی مطرح شد دنبال راهکار هستند و بخش دیگری از سخنانشان متاثراز رسانه ها و فضای مجازی بود البته خیلی هم نیازی به برگزاری جلسه غیر علنی نبود. زیرا در جلسه علنی هم همین حرف ها را می‌زدند. عموما در تریبون ها هم همین حرف‌ها را می‌زنند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    وقتی کوتوله ها راس کار باشند اوضاع همین است اقایان صرفا حرافی میکنند و شعار میدهند هنوز اندرخم تعیبن وزن تحریم و قیمت دلار و ... بر اوضاع اقتصاد هستند
  • عزیری AU ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    به خدا همه ملت دیگه موندن چی کار کنن یعنی ما فقط رو هوا زندگی میکنیم نه امیدی نه هدفی اخه این چه وضعی بلد نیستن مملکتو اداره کنن ول کنن برن اخه با حرف که کار درست نمیشه چوبشو یک مشت مردم عادی دارن میخورن خودشون که خم به ابروشون نمیاد چون بهشون فشار نمیاد حتما که مسایل سیاسی روی همه اینا تاثیر داره